رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

۵۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

امام‌جمعه مشهد:

جریان‌های لائیک و عناصر بی‌دین داخلی پیاده‌نظام دشمن هستند/ حلقومی که از ولنگاری و ضد ارزش حمایت می‌کند یا نادان است و یا مزدور آمریکا

خبرگزاری فارس: جریان‌های لائیک و عناصر بی‌دین داخلی پیاده‌نظام دشمن هستند/ حلقومی که از ولنگاری و ضد ارزش حمایت می‌کند یا نادان است و یا مزدور آمریکا

امام‌جمعه مشهد بابیان اینکه فاصله گرفتن از دین و روحانیت علت سقوط نهضت ملی بود، جریان‌های لائیک و عناصر بی‌دین داخلی را پیاده‌نظام دشمن دانست و حمایت از بی‌بندوباری و ضد ارزش‌ها را زمینه‌ساز سلطه دشمن برشمرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی پس از توصیه به تقوا، در تفسیر آیه «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» و اینکه چرا ضمیر جمع برای خداوند بکار رفته است، اظهار داشت: این نکته مربوط به ادبیات سخن گفتن قرآن است که در بسیاری موارد خلقت و آفرینش و امور مربوط به خدا با ضمیر جمع آمده است.

وی بابیان اینکه خداوند در ادبیات قرآن آنجایی که امور وابسته به وحدانیت ذات مقدس اوست، تعبیر «من» به‌کاربرده نظیر «انی انا الله رب العالمین»،‌گفت: اما آنجایی که مقام ارائه قدرت و توانمندی خداوند است از لفظ جمع استفاده‌شده است نظیر «انا نحن نزلنا الذکر...»

خطیب جمعه مشهد با تأکید بر اینکه ذات مقدس خداوند جمیع همه قدرت‌ها و همه توانمندی‌هایی است که در پیدایش آسمان‌ها و زمین دخالت دارند، ‌افزود: در مسأله نزول قرآن نیز که ابتکار خداوند است،‌ هرچند جبرئیل واسطه نزول قرآن بر پیامبر(ص) و پیامبر(ص) گیرنده وحی بود اما مجموعه جریان‌هایی که در گرفتن و رساندن وحی و ابتکار آن دخالت دارند همه وابسته به خداست.

علم‌الهدی با طرح این سؤال که چرا قرآن صرفاً بر شخص پیامبر(ص) نازل‌شده و بر تک‌تک انسان‌ها نازل نشده است، گفت: اخذ وحی نیازمند ابزار وجودی است که تنها در یک فرد وجود دارد و آن پیغمبر اکرم(ص) است که از نظر ساختار روحی با مردم عادی متفاوت بود.

وی تصریح کرد: علت دوم این است که وحی در سایه رسالت انجام می‌شود و رسالت ضامن اجرا و پیگیری وحی خداست و پیامبر(ص) در سایه وحی جامعه را هدایت و مدیریت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بابیان اینکه وحی باید بر شخص پیغمبر نازل شود تا آن عملیاتی که باید در کنار وحی انجام گیرد، صورت بگیرد، افزود: تربیت مردم، مدیریت جامعه و اجرای وحی و رفع موانع اجرای وحی بر عهده پیامبر(ص) بود تا وحی در زندگی انسان‌ها تحقق عینی پیدا کند.

علم‌الهدی در دومین خطبه نماز جمعه با اشاره به سالروز 28 مرداد که سالروز کودتای آمریکایی در ایران بود، ‌گفت: 28 مرداد یک تجربه برای آمریکا و یک عبرت برای مردم مسلمان و متدین ایران است و این تجربه و عبرت در دو مطلب وجود دارد.

وی تصریح کرد: جریان کودتای 28 مرداد و سقوط نهضت ملی مردم ایران ثابت کرد تا زمانی که دین و روحانیت در عرصه هر حرکت آزادی‌بخش و نهضت عدالت‌خواهی حضورداشته باشد، هیچ نیرویی نمی‌تواند آن را شکست بدهد اما اگر دین و روحانیت از عرصه حرکت جدا شد نهضت ساقط شدنی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری به حضور آیت‌الله کاشانی و فدائیان اسلام در جریان نهضت ملی مردم ایران اشاره کرد و گفت: تا روزی که این دو جریان به‌عنوان نقطه محوری دین‌خواهی در کشور حضور داشتند، نهضت ملی رو به گسترش و رو به ارتقا بود و پیروزی نهضت سبب شد شاه در 30 تیر از کشور فرار کند.

علم‌الهدی با طرح این سؤال که چرا نهضت ملی مردم در فاصله 29 روز از 30 تیر تا 28 مرداد سقوط کرد،‌ افزود: علت این شکست فاصله گرفتن نهضت از دین و روحانیت بود؛ چراکه آیت‌الله کاشانی با حضور در نهضت و رشد دادن و پیروزی آن از دولت مصدق خواستند از قدرت حاکم برای اقامه حدود الهی، توسعه ارزش‌های دینی و دفع منکرات شرعی استفاده کند.

وی تأکید کرد: آنجایی که روحانیت در عرصه قدرت و سیاست وارد می‌شود تنها فلسفه ورود و دخالتش به قدرت رسیدن و سیاست نیست،‌ بلکه پیاده شدن دین و اقامه حدود الهی است.

خطیب جمعه مشهد با تأکید بر اینکه اگر بنا باشد در سایه حاکمیت یک نظام و قدرت سیاسی، اسلام پیاده نشود، ارزش‌های دینی توسعه پیدا نکند و حدود الهی اقامه نشود، گفت: درد ما اقامه دین و توسعه ارزش‌های دینی است و نظام، قدرت، سیاست و حاکمیت ابزاری برای اجرای دین و پیاده شدن دین خداست و سعادت مردم هم در مدیریت جامعه در سایه دین است.

علم‌الهدی با اشاره به آیه «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ» تصریح کرد: این افراد انسان‌هایی هستند که اگر روزی در کره زمین مکنت و قدرت پیدا کنند نماز را برپا کرده، ‌زکات را تأدیه و امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر بنا شد تحت عنوان بیرون کردن اجانب دست انگلیس از کشور کوتاه شود و اسلام در سایه قدرت به وجود آمده در نهضت ملی پیاده و منکرات شرعیه دفع نشود و عالم مجاهدی مثل آیت‌الله کاشانی کنار بکشد، در طول 29 روز نهضت سقوط خواهد کرد و این امر هم تجربه‌ای برای آمریکاست هم عبرتی برای ما.

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه آمریکایی‌ها به این تجربه رسیده‌اند که تا سفره دین را از زندگی مردم جمع نکنند،‌ نمی‌توانند بر مردم مسلط شوند، گفت: این امر برای ما هم عبرت است که اگر سفره دین روزی از زندگی ما جمع شد همه‌چیز ما ازدست‌رفته است.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه آمریکا از این تجربه درس گرفته و هر روز آن را دنبال می‌کند و 37 سال به دنبال زمین زدن دین در ایران است، افزود: اگر در ایران جوانان به دنبال گناه بروند و به مفاسد اخلاقی آلوده شوند دیگر نمی‌توانند همچون جوانانی بجنگند که در هشت سال دفاع مقدس روی میدان مین رفتند و از تمام بدنشان دو استخوان بیشتر باقی نماند و با دشمن خدا جنگیدند.

وی دومین نکته را عبرت گرفتن از کودتای 28 مرداد دانست و تأکید کرد: تنها پیاده‌نظامی که دشمن می‌تواند وارد کشور کند و قدرت بگیرد و بر مردم مسلط شود جریان‌های لائیک و عناصر بی‌دین داخل کشور هستند.

خطیب جمعه مشهد با تأکید بر اینکه دشمن نمی‌تواند نیرو وارد کشور کند، افزود: تنها پیاده‌نظام دشمن عناصر بی‌بندوباری هستند که حساسیت دینی ندارند؛ همان‌طور که در جریان 28 مرداد فاحشه‌ها و اراذل‌واوباش پیاده‌نظام دشمن بودند و شعار می‌دادند.

علم‌الهدی تصریح کرد: احزاب و جریانات سیاسی که برای رسیدن به قدرت به دنبال استخدام لائیک‌ها و بی‌دین‌ها هستند بدانند نمی‌توانند این‌گونه به قدرت برسند.

وی بابیان اینکه برخی جریانات سیاسی در عرصه رقابت انتخاباتی از لاابالی‌گری و بی‌بندوباری حمایت می‌کنند تا جوان بی‌دین را در استخدام حرکت سیاسی خود درآورند، گفت: اگر جامعه ما لائیک شود به نفع دشمن تمام می‌شود نه به نفع وزارت و وکالت سیاسی افراد و اگر این روند مرسوم شود حتی به نفع جریان سیاسی سکولار نخواهد بود بلکه به نفع دشمن است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فتنه 88 و اردوکشی خیابانی برخی جریان‌های لائیک با شعار «نه غزه نه لبنان»، افزود: آمریکا می‌خواست کودتای 28 مرداد را دوباره پیاده کند و ربع قرن دیگر بر مردم مسلط شود که البته نقشه دشمن با هوشیاری مقام معظم رهبری و پایمردی مردم نقش بر آب شد.

علم‌الهدی هشدار داد: مردم ما بدانند از هر حلقومی که ندایی به‌عنوان حمایت از ولنگاری و بی‌بندوباری و حرکات ضد ارزشی بلند شد، این حلقوم یا حلقوم مزدور آمریکاست یا حلقوم عنصر ندانسته‌ای که آب به آسیاب آمریکا می‌ریزد.

۰ نظر ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۱
رضا شیران خراسانی

آیت‌الله علم‌الهدی:

خرید کالای قاچاق شرعاً حرام است

خبرگزاری فارس: خرید کالای قاچاق شرعاً حرام است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید راهکار داشته باشد گفت: باید این نکته فقهی به اطلاع مردم برسد که خرید جنس قاچاق شرعاً حرام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در دومین جلسه ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر استان که صبح و ظهر امروز در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد، با تأکید بر اینکه مصوبات این جلسه باید ضرب‌الاجل زمانی داشته باشد و گزارش سازمان‌ها به دبیرخانه ارائه و بررسی شود، ‌در خصوص موضوع امر به‌ معروف در حوزه قاچاق کالا گفت: باید سامانه‌هایی در این حوزه فعال و هر جنسی که از گمرک وارد کشور می‌شود شناسنامه‌دار و به آن الصاق شود و اجناس بی‌شناسنامه با نظارت دقیق از بازار جمع‌آوری شود.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق کالا باید راهکار داشته باشد، افزود: باید این نکته فقهی به اطلاع مردم برسد که خرید جنس قاچاق شرعاً حرام است و باید ساز و کاری برای تفکیک کالای قاچاق از غیر قاچاق اندیشیده شود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تعیین مصداق قاچاق را بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: باید راه تشخیص جنس قاچاق از غیر قاچاق برای مردم هموار شود.

علم‌الهدی همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت خدمت‌یاران رضوی در باب تذکر لسانی در امر به‌ معروف و نهی از منکر، ارتباط دبیرخانه ستاد با آستان قدس رضوی را خواستار شد و تصریح کرد: دبیرخانه باید علاوه بر آستان قدس با دستگاه‌های اجرایی و قضایی استان در خصوص عملیاتی شدن امر به‌ معروف و نهی از منکر ارتباط بگیرد.

وی در خصوص راه‌اندازی ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر در شهرستان‌های استان نیز تأکید کرد و اظهار داشت: تکلیف ستاد تا آخر شهریور در شهرستان‌ها روشن و جلسات به‌طور منظم برگزار شود.

دومین جلسه استانی ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر خراسان رضوی با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان، علیرضا رشیدیان استاندار، غلامعلی صادقی دادستان مشهد، بهمن امیری‌مقدم، فرمانده انتظامی، سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، سید کمال‌الدین حسینی مدیرکل امور اجتماعی استانداری، حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمد سلطانی مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی، محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، ابراهیم معادی مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، عابدین عابدی‌مقدم، مدیرکل بنیاد شهید و جمعی از مسئولان سپاه، بسیج، حوزه علمیه خراسان و مسئولان شهری در دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی برگزار شد.

۰ نظر ۲۷ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۵۱
رضا شیران خراسانی

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه مطرح مشهد:

بهره‌برداری انتخاباتی دولت از موضوع کنسرت‌ها خیانت به انقلاب است

خبرگزاری فارس: بهره‌برداری انتخاباتی دولت از موضوع کنسرت‌ها خیانت به انقلاب است

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه مطرح مشهد با اعلام حمایت از مواضع حکیمانه آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص عدم برگزاری کنسرت در مشهد اعلام کردند: بهره‌برداری انتخاباتی دولت از موضوع کنسرت‌ها خیانت به انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بسیج دانشجویی 6 دانشگاه مطرح مشهد در بیانیه‌ای با حمایت از مواضع حضرت آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خصوص عدم برگزاری کنسرت در مشهد و عدم تبدیل مشهد به مجموعه گردشگری خطاب به وزیر ارشاد اعلام کردند: نکته عجیب ماجرا اینجاست که علی‌رغم وجود مشکلات عدیده فرهنگی در کشور و بخصوص در مشهد معلوم نیست وزارت فرهنگ و ارشاد چرا در اولویت‌بندی کارهای فرهنگی کنسرت را در اولویت اول خود قرار می‌دهد در صورتی که آنقدر در حوزه فرهنگ کم‌کاری و بی‌مسئولیتی شده که رهبر انقلاب از آن به عنوان ولنگاری فرهنگی نام می‌برند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: انقلاب اسلامی ایران طلیعه‌ای نو برای ملت‌ها و دنیای امروز ماست، انقلابی که فرصت آزادی و رهایی انسان از چنگال فساد و تباهی بوده و امروز به برکت خون شهیدان راه انقلاب سخنش در سرتاسر جهان به صدا در می‌آید. انقلابی که هدف آن از اولین روزهایش ندای اسلامی شدن جامعه را سر می‌داد، اما با گذشت زمان و با حضور برخی چهره‌ها و عناصر خودباخته و خسته از انقلاب در برخی قسمت‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌ها هر روز بیش از پیش از یادها می‌رود چنانکه رهبر انقلاب بارها تاکید بر نگرانی فرهنگی داشته‌اند تا جایی که لب به سخن گشوده و سخن از فدا کردن جان خود در راه فرهنگ اسلامی و ایرانی را دارند. بدون شک وقتی وظیفه نظام اسلامی تحقق حاکمیت خداوند و رساندن انسان‌ها به کمال الهی است هرگونه عمل و اقدامی که خلاف این موضوع را دنبال نماید قطعا باطل و خلاف هدف غایی بشریت می‌باشد.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: طی روزهای گذشته و پس از سخنرانی حضرت آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه در خصوص عدم برگزاری کنسرت در شهر مشهد واکنش‌های متعدد، عجولانه و غرض‌ورزانه نسبت به این سخنان رخ داد، حال آنکه سخنان آیت‌الله علم‌الهدی برپایه همان هدف اصلی انقلاب که تمدن‌سازی و حاکمیت روح اسلامی در همه ابعاد است بود و از آنجایی که کنسرت و کارهایی این‌چنینی که (نباید در اولویت‌های اصلی مسؤولان باشد!) با ابتذال فرهنگی همراه است، قطعا نمی‌توان از آن به کمال مطلوب نظام اسلامی رسید.

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه مطرح مشهد تصریح کردند: سئوال اینجاست شهر مشهد که قرار است سال آینده به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلام معرفی گردد آیا شایسته است که با وجود امام مهربانی‌ها در این شهر شاهد وجود درصد بالای طلاق و اعتیاد و دزدی و... باشد؟ آیا صلاح مشهد در این است که مردم حاشیه شهر مشهد در پی بی‌توجهی و غفلت مسؤولان، از کمبود آذوقه فرهنگی رنج بربند و بخشی از آن‌ها در فقر و فحشا و اعتیاد به سر برند اما وزارت ارشاد به جای تخصیص بودجه فرهنگی برای رفع مشکل این پدیده هر روز فکر و ذکرش لغو کنسرت در شهرهای کشور است؟

در ادامه این بیانیه آمده است: ظاهرا پسوند اسلام برای وزارت ارشاد باری اضافه است و شخص وزیر و متولیان اصلی مقوله فرهنگ در کشور دوست دارند کارهایی که در رژیم طاغوت انجام می‌شد را انجام دهند که پافشاری بر کنسرت‌های مخالف شئونات اسلامی اولین مرحله آن است! و نفوذ فرهنگی نیز که به دنبال سست‌کردن باورها و اعتقادات مردم است با این ولنگاری و عدم اولویت‌بندی درست از سوی دست‌اندرکاران امر تحقق خواهد یافت، تاسف بار اینجاست که متولیان امر نه در دولت هفتم و هشتم و نه در دولت فعلی که وزیر فرهنگش خود را پیرو وزیر فرهنگ لندن‌نشین دولت اصلاحات می‌داند هیچ دیدگاه درستی نسبت به نفوذ فرهنگی و تهاجم فرهنگی که دو دهه قبل که رهبر انقلاب از آن سخن گفتند ندارد و آن را توهم می‌خواند.

این بیانیه تصریح می‌کند: آقای جنتی شما باید پاسخگوی مردم و پاسخگوی درگاه حق‌تعالی باشید که چگونه با دست خود زمینه انحراف از مسیر الهی را فراهم می‌آورید! و مسؤولان استانی را تحت فشار قرار می‌دهید که حتما باید کنسرت در شهرها برگزار گردد. براستی جناب جنتی هدف شما از پیگیری مجدانه این قبیل کنسرت‌ها که با ابتذال مطلق همراه است چیست؟ همچنین از جنابعالی انتظار می‌رود تا برنامه‌های خود را در سایر زمینه‌ها اعلام کنید و مشخصا اعلام کنید نقش وزارت فرهنگ و ارشاد در خصوص معضل حاشیه شهر مشهد چیست؟ برنامه شما در خصوص افزایش سرانه مطالعه چیست؟ وزارت فرهنگ چه اقدامی در راستای تسهیل زیارت حرم رضوی انجام داده است؟ چه اقدام موثری در راستای عفاف و حجاب و الگوی مدنظر اسلام انجام داده‌اید و صدها موضوع دیگر. حال پاسخ دهید در بین کارهای روی زمین مانده فرهنگی در سطح کشور و شهر مشهد کنسرت موسیقی اولویت چندم می‌باشد؟!

در این بیانیه آمده است: نکته بسیار مهمی در این بین هست و آن هم اینکه غرض‌ورزان و مردم بدانند کسی با موسیقی فاخر مشکلی ندارد اما وقتی برخی موسیقی‌های مبتذل تبدیل به کنسرت‌های خلاف شئونات اسلامی می‌شود آن هم در شهر امام رضا(ع) که ولی نعمت کشور محسوب می‌شوند با کدام دیدگاه اسلام و منویات رهبر انقلاب همخوانی دارد؟

بسیج دانشجویی 6 دانشگاه مطرح مشهد تصریح کردند: روز گذشته نامه‌ای سراسر تهمت و افترا خطاب به آیت‌الله علم الهدی توسط برخی هنرمندان منتشر شد که همه مشکلات ما حل شده و فقط موضوع کنسرت مانده؟ در صورتی که این سخن مطالبه ما نیز هست که با وجود مسایل و مشکلات عدیده فرهنگی در شهر مشهد اهتمام و فشار وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت آیا محلی از اعراب دارد؟ شاید هم عده‌ای در وزارت ارشاد با پافشاری بر برگزاری کنسرت‌ها بدنبال کسب رای در انتخابات سال 96 هستند که اگر این امر صادق باشد قطعا به نظام و انقلاب و شهدا خیانت کرده‌اند و هیچ یک از امت حزب‌الله در پل صراط از این افراد نخواهند گذشت.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: سخن آخر اینکه ما بسیجیان 6 دانشگاه مطرح مشهد با قاطعیت از مواضع حکیمانه حضرت آیت‌الله علم‌الهدی در خصوص عدم برگزاری کنسرت در مشهد و عدم تبدیل مشهد به مجموعه گردشگری حمایت می‌کنیم.

امضا کنندگان: بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مشهد، بسیج دانشجویی دانشگاه سجاد مشهد، بسیج دانشجویی دانشگاه خیام مشهد

۰ نظر ۲۶ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۸
رضا شیران خراسانی

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد:

تحقق 42 درصد درآمدهای نقدی شهرداری مشهد به‌صورت روزشمار / در شهرداری جذب نیرو و تعدیل نداریم

خبرگزاری فارس: تحقق 42 درصد درآمدهای نقدی شهرداری مشهد به‌صورت روزشمار / در شهرداری جذب نیرو و تعدیل نداریم

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 42 درصد از درآمدهای نقدی شهرداری مشهد به‌صورت روزشمار تحقق‌یافته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد آذری عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد، بابیان اینکه حقوق‌های نجومی در دریافتی‌های شهرداری مشهد وجود ندارد، اظهار کرد: فاصله حقوقی کارکنان شهرداری نسبت به دولت در دریافت حقوق و مزایا 30 درصد کمتر است.

وی افزود: در دوره فعلی مدیریت شهری اقدامات خوبی در راستای شفاف‌سازی امور صورت گرفته و در این راستا توانست لوح برتر شفافیت مالی در میان کلان‌شهرها را دریافت کند.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد بابیان اینکه تخلف‌ها در شهرداری مشهد به حداقل رسیده و در مقایسه با سنوات گذشته چندان قابل‌توجه نیست، خاطرنشان کرد: شهرداری مشهد میزان پرداختی به مدیران و کارکنان خود را در کمال صداقت به سازمان بازرسی ارائه کرده است.

وی در ادامه بابیان اینکه شهرداری مشهد در سنوات گذشته تنها مجوز استخدام نیروی انسانی در حوزه آتش‌نشانی را داشته است، بیان کرد: به دلیل عدم صدور مجوز استخدامی از سوی وزارت کشور، هیچ نیروی جدیدی در سال‌های اخیر به استخدام شهرداری و یا سازمان‌های زیرمجموعه درنیامده است.

آذری ادامه داد: طی 3 سال گذشته 633 نفر به‌صورت کار معین و بدون آزمون استخدامی در شهرداری مشغول به کارشده‌اند تا پست‌های چارت سازمانی ستاد تکمیل شود.

وی گفت: در حال حاضر در شهرداری مشهد جذب و تعدیل نداریم.

وی با اشاره به فعالیت 2560 نفر در شهرداری‌های مناطق و ستاد خاطرنشان کرد: از این تعداد 652 نفر کارمند رسمی، 488 نفر کارمند پیمانی، 188 نفر مستخدم موفق، 498 نفر کارگر رسمی و 101 نفر کارگر موقت هستند.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد ابراز داشت: در این بازه زمانی، بیش از 1000 نفر در قالب قراردادهای حجمی وارد شهرداری مشهد شده‌اند که هیچ امکانی برای استخدام این افراد وجود ندارد.

وی گفت: با احتساب نیروهای پیمانکاری می‌توان گفت که در حال حاضر 20 هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در شهرداری مشغول فعالیت هستند.

آذری همچنین بابیان اینکه مجموع بدهی شهرداری به بانک‌ها بالغ‌بر 2000 میلیارد تومان است، گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، بالغ‌بر 2000 میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها تسویه شده است.

وی رقم درآمدهای نقدی شهرداری مشهد در سال گذشته را با احتساب کمک‌های دولت 2868 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم در سال جاری 3278 میلیارد تومان است که تحقق آن به‌صورت روزشمار تاکنون 42 درصد بوده است.

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به راه‌اندازی صندوق تسهیلات داخلی شهرداری با عضویت اولیه 4 هزار نفر عنوان کرد: این صندوق با سرمایه اولیه 2 میلیون نفری هر عضو راه‌اندازی شده که در فاصله 10 روز 800 وام قرض‌الحسنه 10 میلیون تومانی پرداخت‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون یک هزار و 700 تسهیلات توسط این صندوق پرداخت‌شده است و طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم، سهامداران در مدت یک سال و نیم وام دریافت کنند.

۰ نظر ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۲۲
رضا شیران خراسانی

همزمان با سالروز میلاد امام رضا(ع)

تفاهم‌نامه تولیت‌های آستان‌های مقدس جهان اسلام در حرم رضوی امضا شد

خبرگزاری فارس: تفاهم‌نامه تولیت‌های آستان‌های مقدس جهان اسلام در حرم رضوی امضا شد

تفاهم‌نامه اعتاب مقدس ایران، عراق و سوریه با هدف همکاری بیشتر و استفاده از تجارب نشر معارف اهل‌بیت(ع) به امضای تولیت‌های مقدس سه کشور رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، تولیت‌های آستان‌های مقدس ایران، عراق و سوریه عصر امروز و در پایان اجلاسیه مشترک اعتاب، تفاهم‌نامه‌ای در راستای توسعه همکاری‌ها و همگرایی امضا کردند.

تولیت‌های مشاهد مقدس با تأکید بر لزوم اقدام مشترک به‌منظور ترویج آموزه‌های اسلام ناب محمدی و تعالیم سعادت‌بخش اهل‌بیت(ع) و لزوم گسترش همکاری‌ها و وحدت عمل، با اراده‌ای خلل‌ناپذیر بر پایدارسازی روابط و پاسداری از میراث مشترک تمدن اسلامی تأکید کرده و تفاهم‌نامه را به امضا رساندند.

این تفاهم‌نامه باهدف فراهم آوردن محیطی شایسته برای زیارت و همکاری در جهت نشر معارف اهل‌بیت(ع) از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و خدماتی برای تمامی زائران و محبان به امضای تولیت‌های اعتاب مقدس مشهد، عراق و سوریه رسید.

در این تفاهم‌نامه بر پیش گرفتن راهبرد قرآنی باهدف محقق ساختن آرمان‌های تمدن اسلامی از طریق نشر منظومه زیست موحدانه مبتنی بر معارف قرآن کریم و اهل‌بیت(ع)، تربیت تمدن محور در جهت کادر سازی برای آینده جهان اسلام و پرورش نسلی مؤمن، انقلابی، بصیر، دانشمند و کارآزموده و ارائه الگویی تعمیم‌پذیر از کودک و نوجوان و جوان موفق مسلمان به دنیای امروز و مقابله با چالش‌های فکری و تهاجم فرهنگی و نیز همکاری و تبادل تجربیات در این زمینه تأکید شده است.

همچنین تعمیق تبادلات علمی و پژوهشی در جهت احیا و بازنشر میراث جهان‌شمول تمدن اسلامی با رویکرد پاسخ‌گویی به اقشار متنوع مخاطبان و استفاده از فناوری‌های روزآمد و همکاری‌های گسترده بین عتبات مقدس برای معرفی جایگاه معنوی آن‌ها در منطقه و جهان و نیز بسیج تمامی مسلمانان برای محافظت از اماکن مقدس موردتوجه قرار گرفته است.

تولیت‌های اعتاب مقدس ایران، عراق و سوریه در این تفاهم‌نامه بر لزوم هماهنگی و تبادل تجارب در تمامی زمینه‌ها برای گسترش و بهبود خدمات ارائه‌شده به زائران تصریح کرده‌اند.

۰ نظر ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۸
رضا شیران خراسانی

مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع):

فرهنگ رضوی گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را برطرف می‌کند

خبرگزاری فارس: فرهنگ رضوی گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را برطرف می‌کند

مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: فرهنگ رضوی گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را برطرف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید جواد جعفری در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که امشب در سالن صبا برگزار شد، با اشاره به اینکه در آیه 32 سوره حج برای اهل تقوا نشانه‌هایی ذکر شده است که یکی از آنها تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی است، گفت: برپایی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) یکی از مصادیق تام و تمام عمل به این آیه شریفه و شور و نشاط تسکین‌ناپذیر مردم در بزرگداشت دهه کرامت است.
وی این جشنواره را نمایشگاهی از حضور اقشار مختلف مردم و احساسات پاک عنوان کرد و افزود: این احساسات هرکدام روایتی حیرت‌آور است و اگر روزی مستند شود کتابی قطور از روایت‌های واقعی و حادث شده را دربرمی‌گیرد.
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تصریح کرد: این جشنواره
روایت پیرمرد مومنی است که اندک اندوخته‌اش را نذر جشنواره می‌کند و به گفته خودش این تنها کاری است که از عهده‌اش برآمده است و یا روایت بانوی سالخورده 86 ساله‌ای است که نوه‌هایش او را تشویق می‌کنند تا در رقابت‌های علمی و فرهنگی جشنواره شرکت کند.
جعفری ادامه داد: این جشنواره روایتی از ورزشکارانی است که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان، مسیر جاده ولایت را از شلمچه تا خراسان به یاد ردپای امام طی 17 روز با دو استقامت طی طریق می‌کنند یا روایت کتابدارانی است که 238 هزار نفر را برای رقابت کتابخوانی رضوی فرا می خوانند.
وی تاکید کرد: شاید این جشنواره روایت 565 هزار نفر از ارباب هنر، اصحاب فرهنگ و اهالی قلم باشد که آفرینش‌های بدیع از خامه و قلم و زبانشان در عرصه فرهنگ رضوی روییده است.
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی، هنری امام رضا(ع) رمزگشایی جستجوی هر قشری را در آیینه فرهنگ رضوی ناشی از امام رضا(ع) دانست و تبیین کرد: فرهنگ رضوی می‌تواند گره‌های کور را باز و مشکلات لاینحل جامعه را حل کند.
جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه فرهنگ عامل دستیابی آرمان اصلی ملت ایران که رسیدن به جامعه‌ای رشید، موحد، پرنشاط، دارای توکل و برخوردار از روح ایثار و گذشت است، گفت: در همین راستا، با دستور مستقیم وزیر، تشکیل اتاق فکر در کنار هریک از برنامه‌های موضوعی جشنواره صادر شده است تا اثربخشی این رویداد بیش از پیش تضمین شود.
وی با بیان اینکه بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) برای آسیب‌شناسی برنامه‌های موضوعی جشنواره واکاوی اساسی و همراهی عاشقانه 360 ساختار حقوقی اعم از دولتی، غیردولتی و مردمی را تشکیل داده‌ایم، افزود: خادمان فرهنگ رضوی این دوره از جشنواره اعم از گستره ملی و بین‌المللی خادمان‌ فرهنگ‌رضوی ادوار از قاره اروپا، آفریقا و آمریکا که در این مجلس حضور دارند به سهم خود به پویایی جشنواره رونق مضاعف بخشیدند.

۰ نظر ۲۵ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۱۷
رضا شیران خراسانی
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری مشهد خبر داد:

توزیع 50 هزار شاخه گل در 10 تقاطع مشهد همزمان با شب میلاد امام رضا(ع)


جشنواره تخفیفات دهه کرامت در 27 فروشگاه زنجیره‌ای "شهر ما" برگزار خواهد شد.
توزیع 50 هزار شاخه گل در 10 تقاطع مشهد همزمان با شب میلاد امام رضا(ع)

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد از توزیع 50 هزار شاخه گل در 10 تقاطع مشهد همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، احمد محبی در برنامه زنده رادیویی "شهر ما" که صبح امروز از صدای خراسان رضوی پخش شد، بیان کرد: برای اولین بار همزمان با شب میلاد امام رضا(ع) 50 هزار شاخه گل در تقاطع‌های مهم منتهی به حرم مطهر رضوی به شهروندان و زائران اهدا خواهد شد.
وی افزود: این تقاطع‌ها شامل دانش، شهدا، خسروی، لشگر، مدرس، زرینه، میدان بار، عشرت‌آباد، ابوطالب و میدان 15 خرداد ماه است.
مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد گفت: همچنین همزمان با ایام دهه کرامت مانند هر سال جشنواره تخفیفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر ما برگزار خواهد شد.
محبی در این خصوص تصریح کرد: در این جشنواره کلیه اقلام بازارهای شهرداری به جز برنج، لبنیات، قند و شکر و روغن با تخفیف 30 درصدی به شهروندان عرضه می‌شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره تخفیفات دهه کرامت در 27 فروشگاه زنجیره‌ای "شهر ما" برگزار خواهد شد.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۴
رضا شیران خراسانی
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از فرهنگ‌سراها و خانه‌موزه‌های شهدا:

اتکای تمام قد به اعتبارات دولتی برای فرهنگ بی‌معناست


متاسفانه نظام آموزشی ما در حوزه فرهنگ کار دست‌وپا شکسته عمل می‌کند و اکنون اوقات فراغت دانش‌آموزان با کلاس‌های کنکور و فوق‌برنامه پر شده و باید فکری برای نظام آموزشی کرد.
اتکای تمام قد به اعتبارات دولتی برای فرهنگ بی‌معناست

بازدید یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از فرهنگ‌سراها و خانه‌موزه‌های شهدا در مشهد، سرآغاز مراسمی بود که به میزبانی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری انجام شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، این بازدید که با حضور تعداد درخور توجه اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد که در مقام ریاست این کمیسیون در این بازدید حضور داشت از فرهنگ‌سرای غدیر مشهد آغاز شد.
وحید جلیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز دوشادوش نمایندگان مجلس در این بازدید چند ساعته حضور داشت و در فرصت‌های کوتاهی که در لابه‌لای بازدید شکل می‌گرفت، توضیحاتی را برای برنامه‌های فرهنگی شهرداری مشهد چاشنی کلامش می‌کرد.
گام نخست، بازدید از فرهنگ‌سرای غدیر
بازدید اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از فرهنگ‌سرای غدیر آغاز شد و در ادامه بازدید، حسن سلطانی مدیر فرهنگ‌سرای غدیر، گوشه‌ای از اقدامات این فرهنگ‌سرا را با ارائه توضیحاتی به اطلاع اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رساند.
سلطانی در این گزارش چند برنامه را به عنوان گلچین برنامه‌های این فرهنگ‌سرا انتخاب کرده بود که در این خصوص توضیح داد: یکی از برنامه‌هایی که فرهنگ‌سرای غدیر دنبال آن بود، توجه به موضوع فرهنگ کار و تربیت کودکان تولیدمحور، نه مصرف‌کننده است.
وی در توضیحاتی کامل‌تر برای برنامه‌های فرهنگ‌سرای غدیر در حوزه «کار» عنوان کرد: این برنامه با عنوان «زنگ کار» و با هدف‌گذاری آموزش مهارت‌های شغلی و اجتماعی‌شدن دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا شده است و جدا از آموزش مهارت، فرهنگ کار و استاد شاگردی نیز به دانش‌آموزان گوشزد می‌شود. البته بنا به برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه صورت گرفته، در مهر ماه نیز در قالب جشنوار‌ه‌ای از این دانش‌آموزان تقدیر خواهد شد.
به گفته سلطانی دانش‌آموزان مشهدی از «زنگ کار» و آموزش مهارت‌های کاری در قالب استاد شاگردی استقبال خوبی کردند.
مدیر فرهنگ‌سرای غدیر در ادامه به آمار مسئولان در حوزه کار و مهارت‌نداشتن جوانان برای اشتغال نیز اشاره کرد و در تاکیدی اظهار داشت: نوع آموزش در نظام آموزشی ما اکنون به گونه‌‌ای رقم خورده است که به اذعان آماری که وزیر کار به آن اشاره داشته، فقط ٢٠ درصد نیروی کار را دانشگاهیان و فارغ‌التحصیلان به خود اختصاص می‌دهند و ٨٠ درصد فارغ‌التحصیلان به دلیل مهارت‌ نداشتن نمی‌توانند وارد باز کار شوند.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر، رییس کمیسیون فرهنگی نیز در اظهاراتی اشتغال را مهم‌ترین دغدغه دولتمردان و نمایندگان خانه ملت برشمرد و در ادامه به این موضوع نیز اذعان داشت که« فرهنگ کار به ویژه برای نسل دانش‌آموزان با نظام آموزشی فعلی که تنها بر محور آموزش است نه مهارت، فرهنگی خاک گرفته و فراموش شده است. از سوی دیگر اکنون اوقات فراغت دانش‌آموزان در غلفت والدین و بی‌توجهی مسئولان با فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای پر شده است.»
نظام آموزشی، فقط آموزش می‌دهد، نه مهارت
این اظهارات و ارائه برنامه زنگ کار با استقبال اعضای کمیسیون فرهنگی روبه‌رو شد؛ جایی که سعیدی یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی حاضر در این جلسه نیز به اهمیت توجه فرهنگ کار تاکید کرد و گفت: این اقدام شهرداری مشهد در حوزه فرهنگ کار شایسته تقدیر است. متاسفانه نظام آموزشی ما در حوزه فرهنگ کار دست‌وپا شکسته عمل می‌کند و اکنون اوقات فراغت دانش‌آموزان با کلاس‌های کنکور و فوق‌برنامه پر شده و باید فکری برای نظام آموزشی کرد.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم به یکی از طرح‌های مجلس در حوزه کار دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی آنان نیز اشاره کرد و در ضمیمه جملاتش برای طرح « زنگ کار » که به ابتکار معاونت فرهنگی مشهد برگزار می‌شود، خواستار توسعه این مهم شد.
فرهنگ زیارت با آهوانه
اما سلطانی در تشریح یکی دیگر از برنامه‌های این فرهنگ‌سرا به جشنواره آهوانه اشاره کرد. جشنواره‌ای که نگاه کودکانه و عارفانه دختران مشهدی به فرهنگ زیارت را در قالب عروسک‌های دست‌دوزی‌ آهو تجلی می‌دهد و در این راستا دختران مشهد ٢٠هزار عروسک آهوی دست‌دوز خود را در دهه کرامت و هم‌زمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) تا میلاد شمس‌الشموس امام رضا(ع) که با هنر دست خود دوخته بودند، به کودکان زائری که وارد مشهد می‌شوند، اهدا خواهند کرد.
سلطانی ترویج ارتباط اجتماعی بین مجاوران و زائران در قالب همین هدایای کوچک اما تاثیرگذار و نیز سمت‌وسودادن به سوغات مشهد که اکنون به گفته این مقام مسئول ٨٠ درصد سوغات این شهر را چینی‌ها وکره‌ای‌ها از آن خود کرده‌اند، از جمله اهداف این طرح برشمرد. در ادامه این مراسم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کارگاه ساخت این عروسک‌ها در فرهنگ‌سرای غدیر بازدید کردند، دختران حاضر در این کارگاه به هر کدام از اعضای کمیسیون فرهنگی از این عروسک‌های آهو اهدا کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در ادامه این بازدید گفت: در حوزه فرهنگی نمی‌توان تمام قد و صددرصد به اعتبارات دولتی و یارانه‌های دولت برای توسعه و ترویج فرهنگ چشم دوخت و اگر قرار است در حوزه فرهنگی اقدام درخور توجه و شایسته‌ای صورت پذیرد، باید مشارکت مردمی گسترش یابد.
جلیلی با مصداق آوردن خانه موزه‌های مشهد به عنوان یک اقدام فرهنگی که با مشارکت مردم رونق گرفته است، در ارائه توضیحاتی کامل‌تر خطاب به اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌شک افتتاح این خانه موزه‌ها می‌تواند محملی برای حضور فعالان فرهنگی و نیز پایگاهی برای تبادل فرهنگ و افزایش روحیه مشارکت اجتماعی مردم باشد.
به گفته این مقام مسئول جدا از این خانه موزه‌ها، مدارس مشهد نیز اعلام آمادگی که کردند و در این راستا می‌توان از فضای مدرسه برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس و شهادت استفاده کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: در حال حاضر در مشهد مدارسی وجود دارد که بین ۶٠ تا ٩٠ شهید دارند و برخی دانش‌آموزان از شهدای مدرسه خود و سابقه تاریخی دفاع مقدس و رشادت‌های این شهدا اطلاع چندانی ندارند.
جلیلی تاکیدکرد: تصوری که ما از اقدامات صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس داریم، آن است که اقدامات ما درخور توجه بوده درحالی که به دیدگاه من در این حوزه عقب‌ماندگی‌های بسیاری وجود دارد و تا ایده‌آل فاصله داریم.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۲
رضا شیران خراسانی

خروج هواپیما از باند پرواز در مهرآباد/ فرودگاه به روی همه پروازها بسته شد/مسافران همه سالم هستند+عکس

خبرگزاری فارس: خروج هواپیما از باند پرواز در مهرآباد/ فرودگاه به روی همه پروازها بسته شد/مسافران همه سالم هستند+عکس

دقایقی قبل هواپیمای شرکت هواپیمایی اترک به شماره پرواز 1943 در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هنگام برخاستن از زمین از باند پرواز خارج و دچار سانحه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، دقایقی قبل هواپیمای شرکت هواپیمایی اترک به شماره پرواز 1943 در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد هنگام برخاستن از زمین از باند پرواز خارج و دچار سانحه شد.

این هواپیما قرار بود که ساعت 22:20 از فرودگاه مهرآباد تهران به مقصد مشهد به پرواز درآید که در حال برخاستن از زمین از باند خارج و دچار سانحه شد.

بر اساس این گزارش این حادثه موجب ترس و نگرانی مسافران شده اما به هیچ‌یک از مسافران آسیبی وارد نشده است.

طبق گزارش‌های واصله هم اکنون فرودگاه مهرآباد به روی همه پروازها بسته است و پروازهایی که قرار بود در مهرآباد به زمین بنشینند به فرودگاه‌های دیگری مانند اصفهان هدایت می‌شوند.

در همین حال «رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه پرواز فوق 150 مسافر داشت،گفت: خوشبختانه هیچ آسیبی به مسافران نرسیده‌است و مسئولان درصدد تدارک پرواز جایگزین برای انتقال آنان به مقصد هستند.

وی افزود: باند پرواز فرودگاه مهرآباد برای مدت کوتاهی تا جابجایی هواپیما مسدود است؛ ولی بزودی به حالت عادی برمی‌گردد.
 

گفته می‌شود، علت حادثه، شکستن شدن چرخ‌های هواپیما به هنگام برخاستن از زمین بوده‌است و احتمال خرابی باند نیز وجود دارد.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۵۳
رضا شیران خراسانی

تولیت آستان قدس رضوی:

حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از امام است

خبرگزاری فارس: حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از امام است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت می‌تواند ما را در مقابل تهدیدات مصون کند، حقیقت زیارت را رنگ گرفتن زائر از امام دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه همزمان با شب میلاد ثامن‌الحجج (ع) در مراسم جشن مقاومت در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک و تهنیت ولات حضرت علی‌بن موسی‌الرضا ابراز امیدواری کرد خداوند به برکت این مولود مبارک برکاتش را بر مقاومت ما و امت اسلامی نازل فرماید.

وی با اشاره به اجلاسیه اعتاب مقدسه امامان و امامزادگان گفت: آنچه امروز می‌تواند جامعه ما و به ویژه جوانان را در مقابل همه تهدیدات مصون‌سازی کند، زیارت است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت عنایتی است از جانب خداوند متعال برای بندگان افزود: هرچه زیارت نسبت به مقام مروز با معرفت‌تر باشد قیمت زیارت بیشتر خواهد شد.

رئیسی حقیقت زیارت را رنگ گرفتن زائر از مزور توصیف و تأکید کرد: امام نیازمند زیارت ما نیست. آنچه مهم است رنگ گرفتن از امام است. یعنی نگاه ولایی امام به زائر تا مس وجود او را طلایی کند.

وی با اشاره به دهه کرامت با طرح این سؤال که کرامت چیست و کریم چیست، گفت: انسان کرامت ذاتی دارد و می‌تواند کرامت را از انسان کامل و کتاب کامل کشف کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان‌های مقدس به برکت وجود معصومین دستگاه انسان‌سازی هستند، گفت: وضعیت انسان نسبت به سایر موجودات کرامت است و کرامت در جان او قرار دارد و عقل و خردورزی در او قرار داده شده و بزرگترین سرمایه انسان نفس الهام‌بخش به تقوای الهی است.

رئیسی تصریح کرد:‌ کرامت ذاتی را همه انسان‌ها دارند اما کار با کرامت ذاتی تمام نیست و انسان نیازمند یک کرامت اکتسابی است و نیازمند آن است که در سلوک و سیره‌اش با عمل به بایدها و نبایدهای الهی به اسوه‌هایی که قرآن کریم معرفی کرده است تأسی کند.

وی با بیان اینکه برخی کرامت را بخشش، بخشش قبل از سؤال، بزرگی و بزرگواری یا عظمت روح معنا کرده‌اند، گفت: انسانی که در جوانب و جوارحش فقط خدا حاکم باشد و اخلاق و عمل و فکر و اندیشه‌اش خدایی و ربانی شد دارای کرامت می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری رسیدن به مقام کرامت را در پرتو تأسی به کریمان ممکن دانست و افزود: نگاه به سیره امام رضا (ع) انسان را با کرامت می‌کند و در شرایطی که همه در معرض خطر و خسران و تهدیدات هستند آن کسی می‌تواند در حصن حصین و قلعه امن وارد شود که شرط موحد بودن یعنی ولایتمداری را داشته باشد.

رئیسی بخشش را یکی از جلوه‌های کرامت برشمرد و تصریح کرد: بخشش مال، آبرو و جان از این نوع است و شهدای ما قبل از اینکه به مقام شهادت برسند به مقام کرامت رسیده‌اند اول کریم شدند بعد شهید.

وی به هدایت‌های امامان و سیره آنها اشاره و تأکید کرد: امام رضا(ع) در تربیت نفوس با استعداد می‌خواهد انسان با کرامت بسازد یعنی انسانی که تمام وجودش جلوه خدا باشد.

تولیت آستان قدس رضوی هر نوع بخششی را کرامت ندانست و گفت: کرامت آن است که اولاً برای خدا باشد و دوم انتظار پاداش از بنده نداشته باشد به همین دلیل خانه فاطمه زهرا(س)‌ که به بزرگی همه عالم است به انسان کرامت می‌آموزد.

رئیسی پیام و دعوت کریمان را حفظ کرامت انسانی دانست و افزود: اگر انسان بخواهد به کرامت برسد فقط از طریق باید و نباید الهی است.

وی تقوای الهی را نتیجه تربیت‌‌ها و سیره رضوی برشمرد و تأکید کرد:‌ امروز نظام اسلامی، رهبری انقلاب و امام خمینی(ره) پرچم کرامت انسان را به دست گرفته‌اند و می‌خواهند انسان نه در این نظام و مملکت بلکه در همه جای عالم از کرامت برخوردار باشد و دعوای ما با استکبار جهانی بر سر کرامت انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه استکبار جهانی 70 سال کرامت انسانی را در فلسطین زیرپا نهاده است، گفت:‌ شیخ عیسی قاسم در بحرین پرچم کرامت انسان را برافراشته است و جریان مقابل مقاومت بحرین می‌خواهد کرامت انسان را مخدوش کند.

رئیسی تکفیری ساخته صهیونیست‌ها و استکبار جهانی را ابزار مخدوش کردن کرامت انسان دانست و افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از کرامت انسان است.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) مبارز و مجاهدی خستگی‌‌ناپذیر در راه هدف بود، تصریح کرد:‌ امام رضا(ع)‌ در حوزه نشر معارف دینی بنیانگذار کرسی بین ادیان بوده‌اند و بسیاری از صاحبان مکاتب و ادیان در محضر ایشان تسلیم و حضرت رضا(ع) با عنوان عالم آل محمد شناخته شدند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت پیروی از سیره علمی حضرت رضا(ع) افزود: سیره علمی ایشان در متشکل کردن مسلمانان آن است به گونه‌ای بود که عرصه آنچنان بر خلیفه عباسی تنگ شد که چاره‌ای جز به شهادت رساندن ایشان پیدا نکردند.

رئیسی با بیان اینکه امام رضا(ع)‌ با تربیت نفوس مستعده در عرصه جایگاه ولایت و مخالفت با ظلم و ستم کار را به جایی رساند که مأمون پیش از شهادت ایشان بی‌حیثیت و بی‌آبرو شد، گفت: ایشان با مقاومت و مبارزه خستگی‌ناپذیر عرصه را بر دشمنان تنگ کردند و امروز باید در روز مقاومت برای همه کسانی که در جامعه اسلامی مقاومت را پیشه کرده‌اند امام رضا(ع) را اسوه مقاومت معرفی کرد.

وی تأکید کرد: از کریمان آموختیم نمی‌شود حق را نابود کرد که اگر ممکن بود عاشورا با کشته شدن امام حسین(ع)‌ تمام بود اما عاشورا پایان نیست تولید عاشوراییان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که مگر می‌توانند فریاد شیخ زکزاکی را خاموش کنند، تصریح کرد:‌ مگر می‌توانند با شهادت شیخ نمر سخن او را خاموش کنند، مگر می‌توانند با به بند کشیدن مردان و زنان مقاوم در دنیا مقاومت را تعطیل کنند، هرگز.

رئیسی با تأکید براینکه سنت الهی این است که حق و حق‌مداری و ولایتمداری، خداخواهی و دگرخواهی در پرتو خداخواهی با زور و قدرت استکبار از بین رفتنی نیست، گفت:‌ پیام دهه کرامت و پیام ولادت امام رضا (ع) به همه پیام کرامت انسان است و این پیام جز در پرتو تقوای الهی و نهراسیدن از قدرت‌های عالم محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد:‌از حضرت رضا(ع) بخواهیم به ما ظرفیت بدهد تا در فراز و فرود زندگی از میدان مقاومت بیرون نشویم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) به کمیل مبنی براینکه بهترین قلوب با ظرفیت‌ترین قلوب است، گفت: زیارت، اقامه نماز، انجام واجبات، ترک محرمات، ایستادگی در راه هدف، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، ظرفیت انسان را زیاد می‌کند.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۵۱
رضا شیران خراسانی

مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی تأکید کرد

لزوم توجه به جزئیات راهبردهای توسعه سالن‌های سینما در شهرستان‌های خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: لزوم توجه به جزئیات راهبردهای توسعه سالن‌های سینما در شهرستان‌های خراسان‌رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی بر لزوم توجه به جزئیات راهبردهای توسعه سالن‌های سینما در شهرستان‌های این استان تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید سعید سرابی عصر امروز در نشست مشترک انجمن‌های فرهنگی هنری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات استانداری خراسان رضوی با ابراز خرسندی نسبت به تفویض اختیار به این استان برای صدور مجوز تولید فیلم‌های بلند ویدیویی اظهار داشت: راهبردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توسعه سالن‌های سینما قابل‌تقدیر است اما باید نگاه ویژه‌تری در این بخش برای شهرستان‌های خراسان رضوی داشت.

وی با تأکید بر اینکه شهرستان‌های خراسان رضوی نقش مهمی در ارتقای فرهنگ و هنر این استان داشته‌اند اضافه کرد: قطعاً توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از عوامل توفیقات عرصه هنر است چراکه سبب افزایش انگیزه هنرمندان در استفاده از خلاقیت، خلق و آفرینش هنری را می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: مشارکت بخش خصوصی در این عرصه علاوه بر اینکه سبب پیشرفت اقتصادی جامعه می‌شود، در معیشت هنرمندان نیز تأثیرگذار است.

سرابی، برگزاری بزرگداشت‌ها و جوایز ادبی فردوسی، عطار و خیام را جزئی از جریان دیپلماسی فرهنگی هنری صورت گرفته در خراسان رضوی برشمرد و اضافه کرد: احترام به بزرگان و پیشکسوتان ازجمله الگوهای عملکردی این اداره کل فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود، بنابراین تکریم مقام بالای هنرمندان بزرگ خراسان در طومار بلند فرهنگ و هنر ایران اسلامی بر ما واجب است.

وی گفت: جایگاه هنر تئاتر در خراسان رضوی بسیار رفیع بوده به‌طوری‌که استقبال از اجراهای عمومی نمایش و کسب موفقیت‌های هنرمندان تئاتر این استان ازجمله افتخارات هنر خراسان محسوب می‌شود.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۴۹
رضا شیران خراسانی

هم‌زمان با هفته نخست رویداد مشهد 2017

جشنواره شعر فجر در مشهد برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: جشنواره شعر فجر در مشهد برگزار می‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری جشنواره شعر فجر هم‌زمان با هفته نخست رویداد مشهد 2017 خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره هم‌زمان با هفته نخست اسفند امسال برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید عباس صالحی عصر امروز در نشست مشترک انجمن‌های فرهنگی هنری خراسان رضوی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استانداری این استان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون 700 میلیارد تومان کتاب از ناشران استانی خریداری‌شده اظهار داشت: خراسان رضوی ازجمله استان‌های پیشرو در بخش اقبال عمومی مردم از خرید کتاب در طرح تابستانه خرید این محصول فرهنگی در تابستان امسال بوده است.

وی از برگزاری جشنواره شعر فجر هم‌زمان با هفته نخست رویداد مشهد 2017 خبر داد و گفت: مراسم اختتامیه این جشنواره هم‌زمان با هفته نخست اسفند امسال برگزار می‌شود که در همه بخش‌های آن دعوت از مفاخر فرهنگی ملی و استانی همراه با مهمانان خارجی ویژه بخش بین‌المللی صورت می‌گیرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه عملیاتی شدن دو طرح‌ عیدانه و تابستانه کتاب به مطالعه آن کمک می‌کند بیان کرد: خوشبختانه نیشابور پس‌ازاینکه به‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، فعالیت‌های خوبی در این عرصه رخ داد.

صالحی با اشاره به تمرکززدایی سامانه چاپ کشور که در ابتدا به‌صورت پایلوت از استان البرز آغازشده است اضافه کرد: این طرح تا پایان امسال در همه نقاط کشور گسترش پیدا می‌کند و پیگیری امور فعالان حوزه نشر دیگر در تهران نیازی نیست.

وی مشهد را پایگاه شعر کشور برشمرد و گفت: ادبیات در خراسان‌ رضوی را می‌توان بنیان ادبیات ایران و جهان عنوان کرد اما متأسفانه در چند سال اخیر، جایگاه ادبیات در استان ما مورد غفلت واقع‌شده است.

۰ نظر ۲۴ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۴۸
رضا شیران خراسانی

سرمربی تیم فوتبال سیاه‌جامگان:

تیم فوتبال فولاد را آنالیز کرده‌ایم/ خواهان کسب 3 امتیاز در بازی فردا هستیم

خبرگزاری فارس: تیم فوتبال فولاد را آنالیز کرده‌ایم/ خواهان کسب 3 امتیاز در بازی فردا هستیم

سرمربی تیم فوتبال سیاه‌جامگان با اشاره به اینکه تیم فوتبال فولاد خوزستان را آنالیز کرده‌ایم گفت: به دنبال کسب 3 امتیاز در بازی فردا هستیم و می‌خواهیم در جدول رده بنده رتبه خود را بهبود ببخشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، فرهاد کاظمی عصر امروز در نشست خبری قبل از دیدار مقابل فولاد خوزستان که در محل هیأت فوتبال خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در بازی فردا به دنبال پیروزی و کسب سه امتیاز خانگی هستیم و می‌خواهیم شرایط خود را در جدول رده‌بندی را بهبود ببخشیم.

وی در خصوص اینکه چه مصدومانی فردا تیم را همراهی نمی‌کنند، افزود: تنها بازیکن مصدوم ما در بازی فردا محمدرضا خانزاده است که غایب خواهد بود.

سرمربی تیم فوتبال سیاه‌جامگان با اشاره به‌اشتباه دروازه‌بان خارجی تیمش در بازی هفته گذشته، عنوان کرد: هرکدام از بازیکنان که در تمرینات عملکرد بهتری داشته باشند در ترکیب تیم قرارگرفته و به میدان مسابقه خواهند رفت.

کاظمی تصریح کرد: تیم فوتبال فولاد را هم آنالیز کرده‌ایم و می‌توانم بگویم فولاد تیمی است که جلوی سیاه‌جامگان قطعاً می‌آید که فوتبال بازی کند.

وی عنوان کرد: اعتراض هوادار را می‌پذیریم، زیرا این حق هوادار است که اعتراض کند، درعین‌حال در سال گذشته با شرایطی که تیم داشت یک‌بار صدای اعتراض هوادار درنیامد.

سرمربی تیم فوتبال سیاه‌جامگان در پایان خاطرنشان کرد: تیم ملی اگر از دل لیگ می‌خواهد بازیکن جمع‌آوری کند؛ لیگ ما بازیکن دارد، با این‌حال همه تیم‌ها زیر ذره‌بین مربیان تیم ملی هستند.

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۲۴
رضا شیران خراسانی

آیت‌الله حسینی‌زنجانی:

فضای مجازی جدی‌ترین عرصه تقابل گفتمان اسلام با نظریه‌های مفسدانه غربی است/ مبلغان حوزه‌های علمیه از شبکه‌های اجتماعی برای تحقق آرمان‌های اسلامی استفاده کنند

خبرگزاری فارس: فضای مجازی جدی‌ترین عرصه تقابل گفتمان اسلام با نظریه‌های مفسدانه غربی است/ مبلغان حوزه‌های علمیه از شبکه‌های اجتماعی برای تحقق آرمان‌های اسلامی استفاده کنند

یکی از مراجع عظام تقلید گفت: فضای مجازی جدی‌ترین عرصه تقابل گفتمان اسلام با نظریه‌های مفسدانه غربی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید محمد حسینی‌زنجانی از مراجع عظام تقلید، در دیدار با جمعی از فعالین خبر، رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه مشهد که بعدازظهر امروز در محل بیت ایشان برگزار شد، ضمن تأکید بر لزوم فعالیت رسانه‌ای مؤمنانه و پرهیز از انتشار مطالب کذب و یا غیر ارزشی اظهار داشت: حوزه فضای مجازی جدی‌ترین و میدانی‌ترین عرصه تقابل گفتمان اسلام با نظریه‌های مفسدانه غربی است و ازاین‌رو، بسیار اهمیت دارد که با فعالیت‌هایی مؤمنانه، زمینه پاک‌سازی این میدان از اکاذیب و مطالب ضد ارزشی فراهم شود.

وی افزود: امروزه غرب با تکیه‌بر ابزار رسانه، اذهان عمومی مردم و جوانان جهان را در اختیار می‌گیرد، مفهوم موردنظر خود را به‌گونه‌ای باورپذیر به آن‌ها القا می‌کند و در انتها با استفاده از همین جوسازی‌ها، هر اقدام غیرانسانی و مفسدانه‌ای را که بخواهد، انجام می‌دهد و از فشار افکار عمومی و مجامع جهانی نیز خوفی ندارد؛ چراکه پیش‌تر به کمک رسانه‌ها و بنگاه‌های دروغ‌پراکنی خود، آن‌ها را خاموش کرده است.

حسینی‌زنجانی پس از بررسی گزارشات متعددی که جمعی از فعالین رسانه‌ای و فضای مجازی حوزوی ارائه دادند، با اعلام رضایت از پیشرفت‌های حاصل‌شده و تأکید بر تسریع روند توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای حوزه‌ها خاطرنشان کرد: فضای مجازی همچون دریایی که با سموم آلوده‌شده باشد، با حضور رسانه‌های منحرف و ضد ارزشی مسموم شده و این وظیفه حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی است که با فعالیت رسانه‌ای خود، معارف اهل‌بیت(ع) را به‌صورت هایی جذاب، هدفمند و هماهنگ شده اشاعه بدهند.

وی در انتها تصریح کرد: مبلغان باید ابزارهای ارتباطی جدید همچون رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های مجازی را که حکم یک تیغ دو لبه دارند، در راستای تحقق آرمان‌های روشن و بلند اسلامی و اخلاقی استفاده کنند و دردها و رنج‌هایی را که بشر به‌واسطه فعالیت‌های ضد اخلاقی و غیردینی در این حوزه‌ها متحمل است، تسکین دهند.

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۲۰
رضا شیران خراسانی

دبیر علمی بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع):

فرهنگ رضوی باید با هر قدم و قلم نهادینه شود

خبرگزاری فارس: فرهنگ رضوی باید با هر قدم و قلم نهادینه شود

دبیر علمی بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع)، زنده کردن دستورات امام و نهادینه کردن ارزش‌های رضوی را از اهداف جشنواره امسال عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود واعظی در چهاردهمین دوره تقدیر از خادمان رضوی که عصر امروز در هتل تابان خورشید برگزار شد، گفت: هدف این جشنواره زنده کردن دستورات امام رضا(ع) با هر قدم و قلمی که بتوان ایشان را معرفی کرد، بوده، زیرا علم ایشان به‌عنوان وارث دانش پیامبر (ص) است.

وی با تأکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی باید بر توجه به معنویت و فرهنگ باشد، افزود: باید مواظب تحریفات و ارزش‌های دست‌کاری شده و انحرافی باشیم، زیرا پارادایم آینده عشق به فرهنگ و تمدن است.

مشاور ویژه رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی علت انتخاب مشهد توسط امام رضا(ع) را تأسیس تمدن و فرهنگ جدید در این منطقه عنوان و تصریح کرد: شخصیت امام گنجینه‌ای از خاندان پیامبر(ص) بوده، که بر مبنای صداقت، مهربانی به مردم، عشق و ایمان بوده است.

واعظی با اشاره به اینکه عده‌ای می‌خواهند اسلام را با اسلام تخریب کنند، خاطرنشان کرد: این طرح که باهدف ناامنی در جهان اسلام بوده، از صهیونیسم سرچشمه گرفته است.

وی تجمیع خادمان رضوی را برای نهادینه شدن ارزش‌های رضوی عنوان کرد و گفت: ما خادمان رضوی را جمع کرده‌ایم تا ارزش‌ها و فرهنگ رضوی را در دنیا توسعه، ترویج و نهادینه کنند.

دبیر علمی بخش بین‌الملل جشنواره فرهنگی، هنری امام رضا(ع)، با اشاره به اینکه اصول خادمان رضوی بر صداقت، پاکی، برادری، برابری، دوستی و اعتماد نهادینه‌ شده است، افزود: این اصول آرزوی بشر برای سعادت است و امیدواریم که جشنواره امسال که به نام عقلانیت و گفت‌وگو در سیره رضوی نام‌گذاری شده است این اصول را در دنیا نهادینه کنیم.

واعظی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما تجمیع قدرت‌هاست که امیدواریم با همکاری و تعاون با یکدیگر در کنار امام رضا(ع) نظر او را جلب کنیم.

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۱۸
رضا شیران خراسانی

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی خبر داد

قرائت پیام سیدحسن نصرالله در روز میلاد امام رضا(ع) از مشهد به سراسر جهان اسلام

خبرگزاری فارس: قرائت پیام سیدحسن نصرالله در روز میلاد امام رضا(ع) از مشهد به سراسر جهان اسلام

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی از قرائت پیام سیدحسن نصرالله در روز میلاد امام رضا(ع) توسط معاون وی در تریبون مشهد مقدس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید مرتضی بختیاری ظهر امروز در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات ارزنده تولیت فقید آستان قدس رضوی، اظهار کرد: در ابلاغ مسؤولیت‌های جدید آستان قدس رضوی از سوی مقام معظم رهبری به تولیت جدید این آستان، حجت‌الاسلام رئیسی منشور هفت‌گانه‌ای برای اجرای اقدامات اعلام شد.

وی افزود: این محورها باعث شد که تولیت جدید برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد و خوشبختانه با ابلاغ این محورها، کارگروه‌های تخصصی شکل گرفت، از یک طرف باید اقدامات آستان قدس رضوی با قوت که محول اصلی خدمت‌رسانی به زائران است، انجام می‌گرفت و از طرفی محورهای هفت‌گانه در برنامه‌ریزی‌ها خود را نشان می‌داد.

* حفظ ارتقای اعتماد عمومی در مقوله وقف و ترویج این فرهنگ امری ضروری است

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه برای برنامه اجرایی، سیاست‌های کلان با شش سرفصل با کمک مدیران و نیروهای خارج از آستان قدس برنامه عملیاتی تدوین شده، عنوان کرد: سرفصل اول در سیاست‌های کلان، سیاست‌های عمومی آستان قدس رضوی است که رعایت اصول و صیانت از جایگاه و شأن معنوی آستان قدس در تمام امور مربوط به زائران خواهد بود.

بختیاری تصریح کرد: آستان قدس مسئولیت دارد که فرهنگ نورانی امام رضا(ع) را گسترش دهد، در این فرهنگ زائر برای ایشان بسیار عزیز است و ما در متن اجرای این فرهنگ، رفتارهایمان باید در شأن و تکریم زائران باشد، تصور نباید کرد که فقط خادمین آن حضرت این مسؤولیت را دارند، بلکه آحاد مردم عزیزی که به عنوان مجاورین مرجع امام رضا(ع) هستند، هم مسؤولیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه مسؤولان ملی و کشوری مسؤولیت دارند که برای نشر فرهنگ امام رضا(ع) تلاش کنند، خاطرنشان کرد: سرفصل دوم سیاست‌ها در بخش فرهنگی است و با نگاه به این موضوع اعتقاد داریم فرهنگ رضوی در هر کجا که حضور پیدا کند، انقلاب ایجاد خواهد کرد و در هر کجا برود، ظلم و خودخواهی جایی ندارد، در اجرای سیاست کلان خودش، آستان قدس رضوی با هدف دستیابی به جایگاه عالی‌ترین مرجع معنوی و قطب فرهنگی جهان اسلام وظیفه دارد که این امر را توسعه بدهد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در اجرای این وظایف فرهنگی از مراکز علمی، حوزه‌های علمی و دانشگاه‌ها انتظار پشتیبانی داریم، تأکید کرد: علمای ما که به پابوسی امام رضا(ع) افتخار می‌کنند، در حوزه‌های علمیه به عنوان خادمین آن حضرت مسؤولیت دارند.

بختیاری به اهمیت مقوله وقف اشاره و عنوان کرد: حفظ ارتقای اعتماد عمومی در مقوله وقف و ترویج این فرهنگ امری ضروری است و کوتاهی در بحث موقوفات نه به لحاظ شرعی و قانونی در پیشگاه خداوند پذیرفتنی نیست، به عنوان مثال بعضی از وقف‌نامه‌ها در آستان قدس رضوی مربوط به 200 سال پیش بوده و در همه بخش‌هایی که خلاصه آن خدمت‌رسانی به زائران است، موقوفه وجود دارد، در مجموع قبول داریم 27 میلیون زائر و همراهی مردم در این عرصه کمک‌کار خواهد بود.

وی با اشاره به سرفصل سیاست‌های اقتصادی آستان قدس رضوی، یادآور شد: سیاست‌های بخش اقتصادی باید با توجه به قوانین حاکم بر وقف، حفظ موقوفات در گرایش‌های اقتصادی و توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد، نه‌تنها مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را تکلیفی برای دولت‌مردان بیان کردند، بلکه برای تمام فعالیت‌های اقتصادی در همه عرصه‌ها و آستان قدس رضوی این را هم تکلیف عنوان کردند.

* سیاست اقتصاد مقاومتی به معنای تداوم‌دار مقاومت در عرصه مبارزه با استکبار است

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سیاست اقتصاد مقاومتی به معنای تداوم‌دار مقاومت در عرصه مبارزه با استکبار است و همچنین این اقتصاد مقاومتی حول فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی است.

بختیاری با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی برای توجه به محرومان و مستضعفان خطاب به آستان قدس رضوی داشتند، افزود: با نگاه به این موضوع معاونت جدیدی تحت عنوان معاونت امداد مستضعفان در آستان قدس رضوی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: مبحث خادم، زائر و نوع خدمت یکی از برنامه‌های آستان قدس رضوی است و به مناسبت دهه کرامت در هر استان نمایندگانی که چهره مردمی داشته باشند و ارزش‌های انقلابی و تفکر بسیجی در آنها دیده شود، به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی فعالیت خود را شروع خواهند کرد.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه باید فضای مشهد مقدس بوی عطر رضوی داشته باشد، عنوان کرد: اگر رفتاری بخواهد در این فضا چهره فرهنگی امام رضا(ع)‌ را مخدوش کند، در هیچ‌جا این حرکت پسندیده نیست، زن و مردِ ما، بازاری و غیربازاری ما و همه باید دست در دست یکدیگر بگذاریم و خادم واقعی حضرت امام رضا(ع) باشیم.

بختیاری بیان کرد: خیلی از زائرانی که برای زیارت به مشهد مقدس می‌آمدند، به لحاظ وضعیت مالی خوبی که نداشتند، نمی‌توانستند از هتل‌ها و مراکز اقامتی استفاده کنند، با این رویکرد و سیاست جدید آستان قدس رضوی اگر زائرشهرها، امروز در مشهد در حال ساخت است، به این معناست که ظرفیت‌های خدمت به زائران ارتقا و خلاء‌ها پوشش داده شود، به عنوان مثال در این محیط همه‌نوع خدمات فراهم شده است و در نقاط محروم مشهد مقدس که هم پرجمعیت بوده و مسیر زائران است، کلینیک‌های جدید مجهزی قرار است احداث شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های متمایز دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) در سال جاری به نسبت سال‌های گذشته، تصریح کرد: در دهه کرامت امسال با نوآوری‌هایی که انجام گرفته است، همه تولیت‌های عتبات مقدس دعوت شده‌اند و در مشهد مقدس حضور خواهند داشت، همچنین امسال سالروز میلاد امام رضا(ع) با سالروز پیروزی حزب‌الله لبنان تقارن دارد که روز مقاومت نام‌گذاری شده است.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان از قرائت پیام سیدحسن نصرالله در روز میلاد امام رضا(ع) خبر داد و اعلام کرد: این پیام توسط معاون سیدحسن نصرالله در روز میلاد امام رضا(ع) از تریبون مشهد مقدس به سراسر عالم اسلام منتشر خواهد شد و شاهد به اهتزاز درآمدن پرچم‌های مقاومت و حزب‌الله در این روز مبارک خواهیم بود.

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۱۶
رضا شیران خراسانی

در خطبه‌های امروز نماز جمعه مشهد صورت گرفت

هشدار آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به تبدیل شهر زیارتی مشهد به مکانی توریستی و گردشگری/ باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

خبرگزاری فارس: هشدار آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به تبدیل شهر زیارتی مشهد به مکانی توریستی و گردشگری/ باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

امام جمعه مشهد نسبت به تبدیل شهر زیارتی امام رضا(ع) به یک شهر توریستی و گردشگری هشدار داد و گفت: مشهدی‌ها مهماندار حضرت رضا(ع) هستند و همانگونه که اهل عراق در اربعین تنها به خدمت به زوار امام حسین(ع) فکر می‌کنند، شما هم باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) باشید نه بهره‌برداری بیشتر از این موقعیت زیارتی.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه عقل و اندیشه در جهان بینی مادی بالاترین ابزار تشخیص انسان است، بیان داشت: تفاوت جهان بینی مادی و الهی در این بوده که در جهان بینی مادی ابزار شناخت و معرفت منحصر به دو ابزار عقل و احساس است.

خطیب جمعه مشهد افزود: حوزه شناخت انسان در جریان عقلانی حوزه حدس است و در جریان احساسی حوزه تخیل و دیدن و این‌گونه بوده که وحی بالاترین ابزار شناخت محسوب می‌شود.

علم‌الهدی وحی را قوی‌ترین ابزار شناخت برشمرد و تأکید کرد: به واسطه وحی حقایقی درک می‌شود که با رویت و تعقل قابل درک و شناخت نیست و جریانی که مقابل انسان قرار دارد نه با عقل قابل درک است نه با دیدن و تخیل؛ و فقط وحی است که می‌تواند انسان را به شناخت برساند.

وی در دومین خطبه از نماز پس از توصیه به تقوا و تبریک میلاد امام هشتم گفت: هر سال در نماز جمعه مقارن میلاد امام رضا(ع) از حرم ایشان سخن گفته می‌شود و اینکه حرم امام رضا(ع) منحصر به رواق‌ها و صحن‌ها نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: آستان قدس رضوی پس از انقلاب و ساختار برجسته آن از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و تدابیر داهیانه تولیت فقید آستان قدس در طول 30 سال چنین توسعه‌ای هم در فضای حرم و مدیریت دقیق آن و هم در حوزه اقتصادی به بار آورده که نشان مدیریت روحانیت در این عرصه است.

علم‌الهدی به تحول ایجاد شده در مدیریت آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: امکانات آستان نه تنها در توسعه این سازمان به کار رفته، بلکه در خدمت محرومیت‌زدایی در کل کشور قرار گرفته است و افرادی که آرزوی زیارت داشتند با هزینه آستان به مشهد آورده شده‌اند.

وی با ذکر روایتی از پیغمبر اسلام مبنی بر اینکه مشهد باغی از باغ‌های بهشت است، گفت: پیش از شهادت امام رضا(ع) در این منطقه دو روستای نوغان و سناباد وجود داشت و منطقه فعلی حرم باغی بود متعلق به استاندار هارون؛ که حضرت رضا(ع) در سفر از مرو به خراسان این باغ را خریداری کردند.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه ملک فعلی حرم متعلق به حضرت رضاست، افزود: مشهد از حرم شروع شده و مالک شهر امام رضاست و همه شهر از بینالود تا هزار مسجد و دشت مشهد حرم حضرت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اصطلاحات و عناوین بار فرهنگی خاص خود را دارند، به هویت و ماهیت مشهد اشاره و تأکید کرد: آن بار فرهنگی که متناسب با مشهد و هویت و ماهیت آن بوده، زیارت است و باید حفظ شود؛ نه گردشگری و توریستی!

* مدیریت شهری باید برای مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کند نه برای مدیریت گردشگری

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه مشهد شهر زیارت است و شهر گردشگری نیست، از احداث مراکز تفریحی و عیاشی در مشهد انتقاد کرد و گفت: مسأله توریستی و گردشگری را در شمال، شیراز و اصفهان و شهرهای بزرگ پیاده کنید؛ نباید افراد خوشگذران فاسد، فسق و فجورشان را به مشهد بیاورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که چرا هر نوع سلیقه و فکر گردشگری و توریست پروری مدیر دولتی ما آنهم توریست عیاش خوش‌گذران فاسد فاسق باید در شهر امام رضا(ع) پیاده شود، تصریح کرد: شما می‌خواهید مراکز تفریحی را توسعه دهید یا مراکز عیاشی را؟! مدیریت شهری باید برای مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کند نه برای مدیریت گردشگری.

علم‌الهدی با اشاره به حفظ قداست شهرهای مذهبی در دنیا از جمله واتیکان در ایتالیا بر ضرورت حفظ قداست مشهد تأکید کرد و خطاب به مشهدی‌ها گفت: مشهدی‌ها هم بدانند در شهر زیارت و شهر امام رضا(ع) زندگی می‌کنند و باید این شرایط را بپذیرند.

* چرا باید به علت لغو یک کنسرت در شهر امام رضا(ع) با مسؤولین چانه‌زنی کنیم

وی با بیان اینکه چرا باید به علت لغو یک کنسرت در شهر امام رضا(ع) با مسؤولین چانه‌زنی کنیم، افزود: مگر نه این است که شبکه قرآن از پخش موسیقی به این علت که موسیقی خلاف قداست قرآن است جلوگیری می کند، در مشهد هم کنار گنبد امام رضا نمی شود کنسرت برگزار کرد.

امام جمعه مشهد برگزاری کنسرت در مشهد را مغایر با قداست امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: آن کسی که کنسرت می‌خواهد برود جای دیگر زندگی کند؛ آن کسی که می‌خواهد در عیاشی‌ها و تفریح و خوش‌گذرانی خود آزاد باشد چرا شهر زیارتی را انتخاب کرده است؟ می‌خواهد زوار این شهر را بچاپد و پول درآورد و عیاشی کند؟

علم‌الهدی کمپین برای برگزاری کنسرت در مشهد را اردوکشی علیه امام رضا(ع) و مقابله با امام هشتم توصیف کرد و گفت: باید در این جلسه که به نام امام هشتم است تکلیف این شهر روشن شود، این شهر متعلق به امام رضاست و هویتش زیارت است و همه مدیران شهر، طراحان و برنامه‌ریزان و ساکنان شهر بدانند این شهر آنقدر عاشق امام رضا(ع) دارد که نمی‌گذارد کسی در برنامه‌ریزی برای عیاشی آزاد باشد.

وی خطاب به طراحان توریستی و گردشگری که داعیه جذب توریست خارجی دارند، گفت: آنهایی که می‌خواهند جریان فرهنگی ضد دینی برای توریست خارجی به راه بیاندازند دور مشهد خط قرمز بکشند، زیرا حق تجاوز به حریم امام هشتم را ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: مسؤولان و مدیران شهر بدانند پیش از آنکه فرماندار، استاندار، فرماندار نظامی و مدیرکل باشند اگر امام رضا(ع) حکم خادمی آنها را امضا نمی‌کردند این مسؤولیت قسمتشان نمی‌شد، امام رضا(ع) حکم خادمی‌شان را امضا کرده است نه خادمی جریان‌های ضد هویت امام رضا(ع).

* باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

علم‌الهدی خطاب به متولیان ساخت‌وساز در مشهد تصریح کرد: مشهد جزیره کیش نیست که وسطش گنبد طلا باشد! مشهد شهر امام رضاست و عیاشخانه نیست که افراد در آن به عیاشی بپردازند.

وی با انتقاد از اینکه در پیک زیارتی مشهد در ایام ولادت و شهادت امام رضا(ع) و در ایام نوروز 40 درصد هتل‌های پنج ستاره مشهد خالی است و زوار در پارک‌ها چادر می‌زنند، گفت: باید در این شهر برای زائر و مهمان امام خانه بسازید.

خطیب جمعه مشهد با اشاره به ساخت زائر سرا و شهر زائر که ظرفیت 30 میلیونی زائر دارد، افزود: مشهدی‌ها مهماندار حضرت رضا(ع) هستند و همانگونه که اهل عراق در اربعین تنها به خدمت به زوار امام حسین فکر می‌کنند، شما هم باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) باشید نه بهره‌برداری بیشتر از این موقعیت زیارتی.

علم‌الهدی بر لزوم گسترش فرهنگ مهمانداری زائر تأکید کرد و گفت: اگر این فرهنگ را تثبیت و دین را ترویج کردیم توانسته‌ایم انقلاب را حفظ کنیم، زیرا اگر رنگ دین تضعیف شود، دشمنان علیه ما طمع می‌کنند.

وی به انتشار فیلم جسارت به حضرت امام اشاره کرد و افزود: دشمنان هرگاه احساس کردند برخی از ارزش‌ها رنگ باخته است جرأت کردند علیه مقدسات ما اقدام کنند و اگر دستگاه قضایی سال 88 نسبت به پاره کردن عکس امام در دانشگاه تهران واکنش مناسبی نشان می‌داد، امروز شاهد این حرکات نبودیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دستگاه قضایی با این مسأله قاطعانه برخورد کند، زیرا این اقدام اعلام جنگ قطعی با بنیان انقلاب است.

۰ نظر ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۱۳
رضا شیران خراسانی

نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر ضرورت اعلام آمار دقیق در بخش های مختلف از سوی سازمان ثبت احوال، تاکید کردند: کتمان آمار نه تنها اثربخشی ندارد بلکه سبب عدم پیشگیری از سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

 نمایندگان مردم در خانه‌ ملت تاکید کردند؛ کتمان آمار طلاق اثربخشی ندارد ضرورت اطلاع‌رسانی آمار جهت پیشگیری از سایر آسیب‌های اجتماعی

خانه‌ملت-گروه اجتماعی؛ طی روزهای اخیر مدیر کل آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال در اظهار نظری اعلام کرد که از این پس آمار طلاق محرمانه بوده و اعلام نخواهد شد چرا که به اعتقاد وی  آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند؛ موضوعی که البته با واکنش کارشناسان در حوزه های مختلف جمعیت شناسی و آسیب های اجتماعی و البته نمایندگان مجلس به عنوان متولیان قانون گذاری روبرو شد.

نمایندگان مجلس با انتقاد از طرح چنین اظهاراتی، این اقدام سازمان ثبت احوال را به نوعی پاک کردن صورت مساله در برخورد با آسیب های اجتماعی دانسته و تاکید کردند که کتمان این آمار اثربخشی ندارد.

 

رضا شیران خراسانی

شیران: کتمان آمار طلاق اثربخشی ندارد/ مردم مهم‌ترین نقش را در پیشگیری از طلاق دارند

رضا شیران خراسانی در واکنش به اظهارات مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور مبنی بر توقف اعلام آمار طلاق، به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت گفت: آمار واقعی و دقیق یکی از مولفه‌های کمک کننده در کاهش آسیب‌ها است چراکه قدرت پیشگیری و پیش‌بینی را افزایش می‌دهد، در حقیقت آمار نقطه مشکل‌دار و دردناک را مشخص می‌کند بنابراین آمار دقیق باید ارائه شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمار دقیق آسیب‌های اجتماعی چون طلاق باید در اختیار مردم قرار گیرد، کرد: مردم در خصوص شدت یا کاهش آسیب های اجتماعی همچون طلاق بیشترین نقش را در پیشگیری خواهند داشت از این رو کتمان کردن آمار مشکلی را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه عدم اعلام آمار طلاق نه تنهامساله را حل نمی‌کند بلکه پاک کردن صورت مساله است تاکید کرد: هرچه با مردم صادق‌تر بوده و صریح‌تر صحبت کنیم آنها در حوزه آسیبب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی برای پیشگیری بیشتری خواهد داشت بنابراین موفق‌تر خواهیم بود.

شیران خراسانی با تاکید بر اینکه آمارها نسبت به موضوعی که نقش‌پذیری آن مورد نظر است، متفاوت است، یادآور شد: در حوزه آمار طلاق باید نسبت‌های مختلف جمعیتی یعنی آمار طلاق نسبت به سن 20 تا 30 سال یا 30 تا 40 سال، شاغلان و غیرشاغلان و باسوادان و بی‌سوادان اعلام شود چراکه طبیعی است که هر کدام نسخه خود را نیاز دارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم نسخه تعیین آمار طلاق نباید برای همه سنین و همه شهرها و گروهای مردمی یکسان دیده شود، تاکید کرد: سازمان ثبت احوال باید آمار طلاق را دقیق‌تر و شفاف‌تر ارائه کند چراکه به کارگیری این آمار در موارد مختلف، متفاوت است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با کتمان آمار مشکلی را حل نمی‌کند، یادآور می‌شود: امروزه مردم به واسطه فضاهای مجازی اطلاعات را به سرعت دریافت می‌کنند، بنابراین ایراد آمار طلاق سبب ایجاد دید روشن‌تر نسبت به ازدواج می‌شود.

 

عبدالرضا عزیزی

عزیزی: طلاق علل اصلی بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است/ ضرورت اطلاع‌رسانی به مردم

عبدالرضا عزیزی دیگر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار خانه‌ملت گفت: مردم و مسئولان باید در جریان آمار و اطلاعات باشند چراکه در تصمیم‌گیری‌ آنها بسیار موثر است، طلاق علل اصلی بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است بنابراین مردم باید در جریان آمار و اطلاعات باشند تا با همراهی مسئولان درصد پیشگیری برآیند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری زمانی که آمار بیماری ایدز محرمانه بود، افزود: امروزه زنگ روز جهانی مبارزه با ایدز را استانداران در مدارس به صدا در می‌آورند چراکه دریافتند اطلاع‌رسانی اثرات مثبتی به جا می‌گذارد.

عزیزی علاج واقعه قبل از وقوع را لازم و ضروری خواند و تصریح کرد: پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی کاری از پیش نخواهد برد.

 

زهرا ساعی

ساعی: اعلام نکردن آمار طلاق به بهانه کم‌کاری دستگاه‌ها پاک کردن صورت مساله است

زهرا ساعی هم به خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید طبق شرح وظایف خود و مسئولیت‌هایشان عمل کنند، ارائه آمار و اطلاعات هم بخشی از وظایف سازمان ثبت احوال کشور است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فقدان آمار دقیق و درست یکی از مشکلات همیشگی کشور است، تصریح کرد: پایه و اساس برنامه‌ریزی در هر کاری آمار و اطاعات دقیق است که متاسفانه در برخی حوزه‌ها کمبود آماری وجود دارد.

وی بیان اینکه سازمان ثبت احوال با این تصور که دستگاه‌های دیگر به وظایف خود درست عمل نمی‌کنند، نمی‌تواند از انجام وظیفه خود سر باز زند، افزود: عدم ارائه آمار طلاق با ایراد این دلیل که دستگاه‌های متولی امر کاهش طلاق بی‌توجه هستند و کار موثری انجام نمی‌دهند محاسبه غلطی است.

ساعی با تاکید بر اینکه مسئولان سازمان ثبت احوال باید آمار طلاق را اعلام کنند، یادآور شد: متولیان کاهش طلاق هم باید وظایف خود را انجام دهند و وظایف این دستگاه‌ها نباید تداخل پیدا کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمار باید شفاف اعلام شود، افزود: عدم ارائه آمار طلاق با این استدلال که حساسیت نسبت به طلاق کم رنگ شده پاک کردن صورت مساله است؛ در واقع ما دارای جامعه مسلمانی هستیم که نسبت به آسیب‌های اجتماعی چون طلاق حساس است لذا مشکل را باید در جایی دیگر جستجو کرد./

۱ نظر ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۴۹
رضا شیران خراسانی

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

تقویت صنعت مستلزم اتکا بر علم و دانش است

خبرگزاری فارس: تقویت صنعت مستلزم اتکا بر علم و دانش است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با تأکید بر لزوم توجه به توانمندی‌های مهارتی، تقویت صنعت را در گرو همراهی آن با علم و دانش دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید حسن حسینی ظهر امروز در آیین انعقاد تفاهم‌نامه آموزشی، پژوهشی و مشاوره دانشگاه پیام نور با خانه صنعت، معدن و تجارت از نیاز صنعت به دانش گفت: صنعت برای مسلح شدن به تولید دانش‌محور باید به دانش و علم متکی باشد.

وی ادامه داد: با انعقاد این تفاهم‌نامه شاهد تحولات عمیق در حوزه آموزش و ارتباط با دانشگاه در خانه صنعت و معدن و تجارت در استان هستیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به تشکیل باشگاه دانشگاهی در دانشگاه‌های مهم استان اظهار داشت: با توجه به صنعت وارداتی ایران باید به خودکفایی علمی برسیم تا در بحث واردات بی‌نیاز شویم.

حسینی با اشاره به احیای تولید ملی و تحقق اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: خانه صنعت، معدن و تجارت در اهمیت این امر تاکنون سه هزار و 200 دانشجو تربیت و شش هزار و 500 نفر هم در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت جذب کرده است.

وی در خصوص اهمیت تربیت نیروی متخصص در دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشجویان سرمایه‌های کشور هستند و سرمایه یک کشور فقط به حفظ منابع کشور نیست بلکه به تقویت و تربیت دانشجویان است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: دانشگاه به‌عنوان یک کلینیک درمانی برای پیشرفت یک کشور است و پیشرفت یک کشور در گرو پیشرفت مبانی علمی است.

حسینی اظهار داشت: تکنولوژی قابل‌انتقال نیست بلکه تکنولوژی را باید کشف کرد و ارتقا داد.

وی تصریح کرد: در زمینه توجه به توانمندی‌ها باید به توانمندی‌های مهارتی بیش از توانمندی‌های علمی اهمیت داد و در کشورهای توسعه‌یافته نیز این قضیه بسیار با توجه بیشتری دنبال می‌شود.

۰ نظر ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۱۱
رضا شیران خراسانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

6 بیمارستان جدید در خراسان رضوی احداث می‌شود

خبرگزاری فارس: 6 بیمارستان جدید در خراسان رضوی احداث می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر توسعه خدمات در دو بعد کمی و کیفی، از افتتاح 6 بیمارستان جدیدالاحداث در استان خراسان رضوی در سال 95 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدهادی سعید مدقق سه‌شنبه‌ شب در جمع خبرنگاران گفت: در دو بعد کمی و کیفی خدمات درمانی را در دو سال اخیر توسعه داده‌ایم و در این مدت کوتاه شاهد افزایش تعداد بیمارستان‌ها، بخش‌ها و امکانات بیمارستانی بودیم.

وی بابیان اینکه انتظار داریم امسال 6 بیمارستان جدید‌الاحداث افتتاح شود، افزود: امسال بیمارستان 125 تخت خوابه علوی با کمک خیرین به بهره‌برداری رسید و اکنون 80 درصد تخت‌های آن اشغال است و به‌طور کامل فعال‌شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پیشرفت فیزیکی بیشتر از 90 درصد بیمارستان فوق تخصصی ‌اکبر خبر داد و تصریح کرد: این بیمارستان که به‌صورت تخصصی برای اطفال ساخته‌شده، به پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد رسیده و در کنار آن بیمارستان امام خمینی (ره) فریمان که قرار است جایگزین بیمارستان فرسوده شهرستان شود و هم‌اکنون بیمارستان خلیل‌آباد به‌صورت ناقص راه‌اندازی شده که امیدواریم شاهد راه‌اندازی کامل آن در امسال باشیم.

مدقق با اشاره به بیمارستان 540 تختخوابی امام رضا (ع)، خاطرنشان کرد: افتتاح این بیمارستان ازجمله برنامه‌های امسال است.

وی از همکاری با کشور ایتالیا در جهت راه‌اندازی بیمارستان 1000 تخت خوابی خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حمایت ایتالیا در مرحله برنامه‌ریزی برای ساخت یک بیمارستان هزار تختخوابی خواهد بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به ایجاد چندین مرکز خدمات درمانی در سطح بیمارستان‌ها، افزود: این حرکت اگر نتیجه‌بخش باشد سیستم خدمات بهداشتی درمانی نوینی در مشهد به وجود می‌آید.

مدقق فعال‌سازی بیمارستان شریعتی را به‌عنوان مکمل بیمارستان قائم دانست و تصریح کرد: این بخش برای بیماران مغز و اعصاب و سکته مغزی در نظر گرفته‌شده که در کنار آن به ارائه خدمات عمومی و داخلی پزشکی نیز می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر برای ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌ها بالغ‌بر 15 هزار میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: ارتقاء محیط برای تحمل بیماران و بهسازی اتاق استراحت پزشکان و پرستاران در راستای ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌ها در حال انجام است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با تأکید بر بهسازی جدی اورژانس متمرکز قائم تصریح کرد: 3 مرکز درمان سرپایی سرطان در مشهد به همراه 2 مرکز در شهرستان‌ها ایجاد کرده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای تأسیس یک مرکز خدمات جامع سرطان در مشهد هستیم.

مدقق از قرار گرفتن امتیاز و اعتبار ویژه منطقه محروم شهر برای شهرستان کلات و درگز خبر داد و گفت: برای ارتقاء کیفیت خدمات و افزایش تعداد پرسنل پزشکی این دو شهرستان هزینه و اعتبار ویژه‌ای از وزارت خانه گرفتیم و در کنار آن پرداخت شخصی هزینه بیمار روستایی را از 15 درصد به 2 الی 3 درصد و هزینه پرداخت شخصی شهری را از 27 درصد به 6 درصد کاهش داده‌ایم.

۰ نظر ۲۰ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۰۷
رضا شیران خراسانی