رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

استاندار خراسان رضوی:

جامی نماد تقریب مذاهب بود و شعر را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داد

خبرگزاری فارس: جامی نماد تقریب مذاهب بود و شعر را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داد

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جامی نماد تقریب مذاهب اسلامی بود گفت: این شخصیت شعر را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان صبح امروز در افتتاحیه همایش عبدالرحمن جامی که در دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه جامی از نخستین شاعران زبان فارسی است که در ادبیات غرب و اروپا معرفی شد، اظهار داشت: این شاعر پرآوازه میهن ملقب به خاتم‌الشعراء یکی از تاثیرگذارترین شاعران زبان فارسی است که بیش از ده‌ها کتاب و رساله به نظم و نثر به زبان‌های فارسی و عربی از جامی به یادگار مانده و کتاب‌های او به زبان‌های مختلف ترجمه‌شده است.

وی با اشاره به اینکه دیوان اشعار و هفت‌اورنگ، از قرن هفدهم به بعد در اروپا توسط بزرگانی چون فیتزجرالد و گوته ترجمه شد،‌گفت: بر همین اساس بسیاری از نامداران ادب اروپا تحت تأثیر آثار او بوده و از وی به بزرگی یاد کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی نفوذ و تأثیر ژرف و شگرف آثار جامی را حاصل تربیت روحانی او در فضایی سرشار از فر و فرهنگ و معرفت و معنویت عنوان و تصریح کرد: با نگاهی گذرا بر شرح و آثار گران‌قدر جامی، می‌توان او را به‌عنوان یکی از نمادها و نماینده‌های تقریب مذاهب اسلامی معرفی کرد.

رشیدیان اضافه کرد: این شاعر شجاع و متعهد در شرایطی که اختلافات مذهبی میان اهل سنت و تشیع به اوج خود رسیده بود و کمترین بی‌اعتنایی در این زمینه عواقب وخیمی برای افراد به وجود می‌آورد، بدون ترس و هراس، ستیزه جویان هر دو طرف را تقبیح می‌کرد.

وی تأکید کرد: آثار گران‌قدر جامی می‌تواند زمینه و بستر مناسبی برای شناخت، احیاء و تعمیق پیوندهای مشترک فرهنگی به‌ویژه در کشورهای هم تاریخ و هم‌زبان و گسترش وفاق و همدلی و همبستگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه مهم و راهبردی آسیای میانه، قفقاز و افغانستان و حتی شبه‌قاره هند باشد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه وحدت به‌عنوان دیپلماسی فرهنگی دولت بسیار مورد تأکید است، ابراز امیدواری کرد: در سال 2017 و فرصت پایتخت فرهنگی جهان اسلامی برای مشهد مقدس از ظرفیت‌های میراث فرهنگی بین کشورها بهره بیشتری ببریم.

رشیدیان گفت: جامی بر مبنای همین شخصیت جامع و خالی از تعصب است که شعر را در خدمت حقیقت و حقانیت قرار داده است.

وی شعر جامی را حاوی والاترین و ارزشمندترین ارزش‌های انسانی و آیینه آموزه‌ها و اعتقادات پاک و زلال الهی و معنوی به‌ویژه زینت داده‌شده به پیامبر عظیم‌الشان(ص) و اهل‌بیت ایشان برشمرد و با عنایت به این وجوه باارزش در شخصیت نورالدین عبدالرحمن جامی تصریح کرد: امروزه بزرگداشت یاد و نام و آثار گران‌قدر وی بر ما به‌عنوان علاقه‌مندان حوزه فرهنگ و ادب و هنر ایرانی اسلامی لازم و بلکه واجب گردیده است.

استاندار خراسان رضوی برگزاری همایش‌های وزین و فاخر در بزرگداشت شخصیت‌هایی همچون نورالدین عبدالرحمن جامی به‌ویژه در زمان حاضر و علی‌الخصوص در مناطقی همچون خطه کهن جام را بنا بر بسیاری از ملاحظات فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قابل‌ستایش و قدردانی ارزیابی کرد.

۰ نظر ۱۴ شهریور ۹۶ ، ۰۸:۴۷
رضا شیران خراسانی