رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

سامانه ملی مدیریت کاهش طلاق در مشهد رونمایی شد/ کاهش 43 درصدی ارجاع طلاق توافقی به دادگستری مشهد

خبرگزاری فارس: سامانه ملی مدیریت کاهش طلاق در مشهد رونمایی شد/ کاهش 43 درصدی ارجاع طلاق توافقی به دادگستری مشهد

معاون اجتماعی بهزیستی کشور از کاهش 43 درصدی ارجاع طلاق توافقی به دادگستری مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حبیب‌الله مسعودی فرید در مراسم رونمایی از سامانه مدیریت کاهش طلاق که ظهر امروز در مراکز اورژانس اجتماعی شهید مهر حقی برگزار شد، با بیان اینکه طلاق یک رویداد نیست و یک فرآیند است، گفت: رویکرد خانواده محوری در همه دنیا وجود دارد و امیدواریم با گسترش خدمات خود در زندگی بیشتر افراد تأثیر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه این سامانه با تشکیل بانک اطلاعاتی از متقاضیان طلاق، می‌تواند ابزار مناسبی برای مدیریت فرایند طلاق و منبعی برای پژوهش پیرامون این آسیب اجتماعی باشد گفت: به دنبال آن هستیم که افراد قبل از اینکه تصمیم به طلاق بگیرند از خدمات پیشگیرانه شامل مشاوره، مددکاری و آموزش‌های زوجین بهره‌مند شوند.

معاون اجتماعی بهزیستی کشور طرح آزمایشی مدیریت طلاق را حاصل تفاهم‌نامه بین دادگستری و سازمان بهزیستی دانست و خاطرنشان کرد: در فاز اول، سامانه در 10 استانی که بالاترین نرخ طلاق را دارند به اجرا درمی‌آید.

مسعودی فرید گفت: اکنون طلاق عاطفی و عدم توجه والدین به فرزندان مهم‌تر از طلاق شده است و تأثیر بیشتری از طلاق بر زندگی خانواده‌ها دارد و امیدواریم با افزایش خدمات این سامانه، خدمات مشاوره‌ای و آموزشی بیشتر شود.

تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس/ کاهش 43 درصدی پرونده‌های طلاق توافقی در دادگستری مشهد

همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی پیشگیری از طلاق توافقی را یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری دانست و گفت: در همین راستا، راهکارهای مختلفی برای کاهش طلاق توافقی از سوی دولت و نظام موردبررسی و اجرا قرار گرفت.

امیر مرتضوی از کاهش 43 درصدی آمار پرونده‌های طلاق با اجرای طرح‌های پیشگیری و مدیریت طلاق در استان خبر داد و افزود: روند کاهش طلاق در دی‌ماه سال گذشته حدود سه درصد بوده اما اکنون به بیش از 43 درصد رسیده است.

وی با اشاره به افتتاح نخستین مرکز ملاقات اطفال غیر از کلانتری در هفته گذشته تصریح کرد: امیدواریم این مرکز در ماه‌های آینده گسترش یابد و چهار واحد دیگر افتتاح شود و در شهرستان‌ها هم بتوانیم این مراکز را ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی از افتتاح کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در تمام مدارس مشهد با همکاری بهزیستی خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار است در هر مدرسه یک کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تشکیل می‌شود تا با همکاری والدین، اولیای مدرسه، مسؤولین آموزش‌وپرورش و دیگر دستگاه‌ها، نقش پیشگیرانه‌ای در حفاظت فرهنگی اجتماعی دانش‌آموزان انجام دهند.

مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: این سامانه برای جلوگیری از سرعت و سهولت در طلاق توافقی است و بر همین اساس در انواع طلاق‌ها کاهش مراجعه داشته‌ایم.

انصراف 14 درصد از زوجین از طلاق توافقی/ غربال متقاضیان طلاق توافقی برای نخستین بار در دنیا

همچنین مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه از آغاز طرح کاهش طلاق فقط دو ماه می‌گذرد، گفت: در طی این مدت بیش از یک هزار زوج تقاضای طلاق توافقی خود را به این مرکز تسلیم کرده‌اند و هیچ مراجعه‌ا‌ی به دادگستری نداشته‌اند.

حمیدرضا پور یوسف افزود: 14 درصد از این زوجین، با همکاری و کمک مشاورین، مددکاران و روان‌شناسانی که در این مکان حضور دارند، از طلاق منصرف شده و به سازش رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی مرکز مدیریت طلاق در مشهد، فرایند طلاق توافقی مقداری طولانی و سخت شده است، تصریح کرد: در این مدت، پنج هزار ساعت مشاوره‌ تخصصی و روان‌شناسی برای 850 نفر از کسانی که در سیستم ارجاع به روان‌شناس و مشاور قرارگرفته‌اند، ارائه شده است.

مدیرکل بهزیستی استان از عدم مراجعه 14 درصد از متقاضیان طلاق پس از مرحله ثبت اطلاعات خبر داد و خاطرنشان کرد: این گروه که وارد سیستم ارجاع نشده‌اند می‌تواند دو دلیل داشته باشد، یا سازش کرده‌اند و یا به دلایل دیگری، از طلاق توافقی منصرف گردیده‌اند که هر دو نتیجه، مثبت است زیرا تصمیم گرفته‌اند زندگی را ادامه داده و مشکلاتشان را از طرق دیگر پیگیری کنند.

 پوریوسف تأکید کرد: تاکنون در هیچ کشوری، متقاضیان طلاق به این شکل مورد غربال و شناسایی کامل قرار نگرفته‌اند و به نظر می‌رسد که اولین بار است که این برنامه در سطح دنیا به اجرا درمی‌آید.

وی با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مدیریت و کاهش طلاق مشهد، تمام فرایند ثبت اطلاعات متقاضیان، ترسیم نمودارهای غربالگری، ارجاع به مشاور و پیشخوان قوه‌ قضائیه از طریق الکترونیکی انجام می‌شود و زوجین صرفاً کار پیگیری بدون کاغذ را انجام می‌دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی