رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

در خطبه‌های امروز نماز جمعه مشهد صورت گرفت

هشدار آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به تبدیل شهر زیارتی مشهد به مکانی توریستی و گردشگری/ باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

خبرگزاری فارس: هشدار آیت‌الله علم‌الهدی نسبت به تبدیل شهر زیارتی مشهد به مکانی توریستی و گردشگری/ باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

امام جمعه مشهد نسبت به تبدیل شهر زیارتی امام رضا(ع) به یک شهر توریستی و گردشگری هشدار داد و گفت: مشهدی‌ها مهماندار حضرت رضا(ع) هستند و همانگونه که اهل عراق در اربعین تنها به خدمت به زوار امام حسین(ع) فکر می‌کنند، شما هم باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) باشید نه بهره‌برداری بیشتر از این موقعیت زیارتی.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه امروز مشهد در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه عقل و اندیشه در جهان بینی مادی بالاترین ابزار تشخیص انسان است، بیان داشت: تفاوت جهان بینی مادی و الهی در این بوده که در جهان بینی مادی ابزار شناخت و معرفت منحصر به دو ابزار عقل و احساس است.

خطیب جمعه مشهد افزود: حوزه شناخت انسان در جریان عقلانی حوزه حدس است و در جریان احساسی حوزه تخیل و دیدن و این‌گونه بوده که وحی بالاترین ابزار شناخت محسوب می‌شود.

علم‌الهدی وحی را قوی‌ترین ابزار شناخت برشمرد و تأکید کرد: به واسطه وحی حقایقی درک می‌شود که با رویت و تعقل قابل درک و شناخت نیست و جریانی که مقابل انسان قرار دارد نه با عقل قابل درک است نه با دیدن و تخیل؛ و فقط وحی است که می‌تواند انسان را به شناخت برساند.

وی در دومین خطبه از نماز پس از توصیه به تقوا و تبریک میلاد امام هشتم گفت: هر سال در نماز جمعه مقارن میلاد امام رضا(ع) از حرم ایشان سخن گفته می‌شود و اینکه حرم امام رضا(ع) منحصر به رواق‌ها و صحن‌ها نیست.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی افزود: آستان قدس رضوی پس از انقلاب و ساختار برجسته آن از دستاوردهای انقلاب اسلامی است و تدابیر داهیانه تولیت فقید آستان قدس در طول 30 سال چنین توسعه‌ای هم در فضای حرم و مدیریت دقیق آن و هم در حوزه اقتصادی به بار آورده که نشان مدیریت روحانیت در این عرصه است.

علم‌الهدی به تحول ایجاد شده در مدیریت آستان قدس رضوی اشاره و تصریح کرد: امکانات آستان نه تنها در توسعه این سازمان به کار رفته، بلکه در خدمت محرومیت‌زدایی در کل کشور قرار گرفته است و افرادی که آرزوی زیارت داشتند با هزینه آستان به مشهد آورده شده‌اند.

وی با ذکر روایتی از پیغمبر اسلام مبنی بر اینکه مشهد باغی از باغ‌های بهشت است، گفت: پیش از شهادت امام رضا(ع) در این منطقه دو روستای نوغان و سناباد وجود داشت و منطقه فعلی حرم باغی بود متعلق به استاندار هارون؛ که حضرت رضا(ع) در سفر از مرو به خراسان این باغ را خریداری کردند.

علم‌الهدی با تأکید بر اینکه ملک فعلی حرم متعلق به حضرت رضاست، افزود: مشهد از حرم شروع شده و مالک شهر امام رضاست و همه شهر از بینالود تا هزار مسجد و دشت مشهد حرم حضرت محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه اصطلاحات و عناوین بار فرهنگی خاص خود را دارند، به هویت و ماهیت مشهد اشاره و تأکید کرد: آن بار فرهنگی که متناسب با مشهد و هویت و ماهیت آن بوده، زیارت است و باید حفظ شود؛ نه گردشگری و توریستی!

* مدیریت شهری باید برای مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کند نه برای مدیریت گردشگری

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه مشهد شهر زیارت است و شهر گردشگری نیست، از احداث مراکز تفریحی و عیاشی در مشهد انتقاد کرد و گفت: مسأله توریستی و گردشگری را در شمال، شیراز و اصفهان و شهرهای بزرگ پیاده کنید؛ نباید افراد خوشگذران فاسد، فسق و فجورشان را به مشهد بیاورند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که چرا هر نوع سلیقه و فکر گردشگری و توریست پروری مدیر دولتی ما آنهم توریست عیاش خوش‌گذران فاسد فاسق باید در شهر امام رضا(ع) پیاده شود، تصریح کرد: شما می‌خواهید مراکز تفریحی را توسعه دهید یا مراکز عیاشی را؟! مدیریت شهری باید برای مدیریت زیارت و شهر زیارتی برنامه‌ریزی کند نه برای مدیریت گردشگری.

علم‌الهدی با اشاره به حفظ قداست شهرهای مذهبی در دنیا از جمله واتیکان در ایتالیا بر ضرورت حفظ قداست مشهد تأکید کرد و خطاب به مشهدی‌ها گفت: مشهدی‌ها هم بدانند در شهر زیارت و شهر امام رضا(ع) زندگی می‌کنند و باید این شرایط را بپذیرند.

* چرا باید به علت لغو یک کنسرت در شهر امام رضا(ع) با مسؤولین چانه‌زنی کنیم

وی با بیان اینکه چرا باید به علت لغو یک کنسرت در شهر امام رضا(ع) با مسؤولین چانه‌زنی کنیم، افزود: مگر نه این است که شبکه قرآن از پخش موسیقی به این علت که موسیقی خلاف قداست قرآن است جلوگیری می کند، در مشهد هم کنار گنبد امام رضا نمی شود کنسرت برگزار کرد.

امام جمعه مشهد برگزاری کنسرت در مشهد را مغایر با قداست امام رضا(ع) دانست و تصریح کرد: آن کسی که کنسرت می‌خواهد برود جای دیگر زندگی کند؛ آن کسی که می‌خواهد در عیاشی‌ها و تفریح و خوش‌گذرانی خود آزاد باشد چرا شهر زیارتی را انتخاب کرده است؟ می‌خواهد زوار این شهر را بچاپد و پول درآورد و عیاشی کند؟

علم‌الهدی کمپین برای برگزاری کنسرت در مشهد را اردوکشی علیه امام رضا(ع) و مقابله با امام هشتم توصیف کرد و گفت: باید در این جلسه که به نام امام هشتم است تکلیف این شهر روشن شود، این شهر متعلق به امام رضاست و هویتش زیارت است و همه مدیران شهر، طراحان و برنامه‌ریزان و ساکنان شهر بدانند این شهر آنقدر عاشق امام رضا(ع) دارد که نمی‌گذارد کسی در برنامه‌ریزی برای عیاشی آزاد باشد.

وی خطاب به طراحان توریستی و گردشگری که داعیه جذب توریست خارجی دارند، گفت: آنهایی که می‌خواهند جریان فرهنگی ضد دینی برای توریست خارجی به راه بیاندازند دور مشهد خط قرمز بکشند، زیرا حق تجاوز به حریم امام هشتم را ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تأکید کرد: مسؤولان و مدیران شهر بدانند پیش از آنکه فرماندار، استاندار، فرماندار نظامی و مدیرکل باشند اگر امام رضا(ع) حکم خادمی آنها را امضا نمی‌کردند این مسؤولیت قسمتشان نمی‌شد، امام رضا(ع) حکم خادمی‌شان را امضا کرده است نه خادمی جریان‌های ضد هویت امام رضا(ع).

* باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) بود نه بهره‌برداری بیشتر از موقعیت زیارتی

علم‌الهدی خطاب به متولیان ساخت‌وساز در مشهد تصریح کرد: مشهد جزیره کیش نیست که وسطش گنبد طلا باشد! مشهد شهر امام رضاست و عیاشخانه نیست که افراد در آن به عیاشی بپردازند.

وی با انتقاد از اینکه در پیک زیارتی مشهد در ایام ولادت و شهادت امام رضا(ع) و در ایام نوروز 40 درصد هتل‌های پنج ستاره مشهد خالی است و زوار در پارک‌ها چادر می‌زنند، گفت: باید در این شهر برای زائر و مهمان امام خانه بسازید.

خطیب جمعه مشهد با اشاره به ساخت زائر سرا و شهر زائر که ظرفیت 30 میلیونی زائر دارد، افزود: مشهدی‌ها مهماندار حضرت رضا(ع) هستند و همانگونه که اهل عراق در اربعین تنها به خدمت به زوار امام حسین فکر می‌کنند، شما هم باید در فکر مهمانداری زائر امام رضا(ع) باشید نه بهره‌برداری بیشتر از این موقعیت زیارتی.

علم‌الهدی بر لزوم گسترش فرهنگ مهمانداری زائر تأکید کرد و گفت: اگر این فرهنگ را تثبیت و دین را ترویج کردیم توانسته‌ایم انقلاب را حفظ کنیم، زیرا اگر رنگ دین تضعیف شود، دشمنان علیه ما طمع می‌کنند.

وی به انتشار فیلم جسارت به حضرت امام اشاره کرد و افزود: دشمنان هرگاه احساس کردند برخی از ارزش‌ها رنگ باخته است جرأت کردند علیه مقدسات ما اقدام کنند و اگر دستگاه قضایی سال 88 نسبت به پاره کردن عکس امام در دانشگاه تهران واکنش مناسبی نشان می‌داد، امروز شاهد این حرکات نبودیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دستگاه قضایی با این مسأله قاطعانه برخورد کند، زیرا این اقدام اعلام جنگ قطعی با بنیان انقلاب است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی