رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از امام است

يكشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۵۱ ق.ظ

تولیت آستان قدس رضوی:

حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از امام است

خبرگزاری فارس: حقیقت زیارت رنگ گرفتن زائر از امام است

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت می‌تواند ما را در مقابل تهدیدات مصون کند، حقیقت زیارت را رنگ گرفتن زائر از امام دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،  سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه همزمان با شب میلاد ثامن‌الحجج (ع) در مراسم جشن مقاومت در حرم مطهر رضوی ضمن تبریک و تهنیت ولات حضرت علی‌بن موسی‌الرضا ابراز امیدواری کرد خداوند به برکت این مولود مبارک برکاتش را بر مقاومت ما و امت اسلامی نازل فرماید.

وی با اشاره به اجلاسیه اعتاب مقدسه امامان و امامزادگان گفت: آنچه امروز می‌تواند جامعه ما و به ویژه جوانان را در مقابل همه تهدیدات مصون‌سازی کند، زیارت است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت عنایتی است از جانب خداوند متعال برای بندگان افزود: هرچه زیارت نسبت به مقام مروز با معرفت‌تر باشد قیمت زیارت بیشتر خواهد شد.

رئیسی حقیقت زیارت را رنگ گرفتن زائر از مزور توصیف و تأکید کرد: امام نیازمند زیارت ما نیست. آنچه مهم است رنگ گرفتن از امام است. یعنی نگاه ولایی امام به زائر تا مس وجود او را طلایی کند.

وی با اشاره به دهه کرامت با طرح این سؤال که کرامت چیست و کریم چیست، گفت: انسان کرامت ذاتی دارد و می‌تواند کرامت را از انسان کامل و کتاب کامل کشف کند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آستان‌های مقدس به برکت وجود معصومین دستگاه انسان‌سازی هستند، گفت: وضعیت انسان نسبت به سایر موجودات کرامت است و کرامت در جان او قرار دارد و عقل و خردورزی در او قرار داده شده و بزرگترین سرمایه انسان نفس الهام‌بخش به تقوای الهی است.

رئیسی تصریح کرد:‌ کرامت ذاتی را همه انسان‌ها دارند اما کار با کرامت ذاتی تمام نیست و انسان نیازمند یک کرامت اکتسابی است و نیازمند آن است که در سلوک و سیره‌اش با عمل به بایدها و نبایدهای الهی به اسوه‌هایی که قرآن کریم معرفی کرده است تأسی کند.

وی با بیان اینکه برخی کرامت را بخشش، بخشش قبل از سؤال، بزرگی و بزرگواری یا عظمت روح معنا کرده‌اند، گفت: انسانی که در جوانب و جوارحش فقط خدا حاکم باشد و اخلاق و عمل و فکر و اندیشه‌اش خدایی و ربانی شد دارای کرامت می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری رسیدن به مقام کرامت را در پرتو تأسی به کریمان ممکن دانست و افزود: نگاه به سیره امام رضا (ع) انسان را با کرامت می‌کند و در شرایطی که همه در معرض خطر و خسران و تهدیدات هستند آن کسی می‌تواند در حصن حصین و قلعه امن وارد شود که شرط موحد بودن یعنی ولایتمداری را داشته باشد.

رئیسی بخشش را یکی از جلوه‌های کرامت برشمرد و تصریح کرد: بخشش مال، آبرو و جان از این نوع است و شهدای ما قبل از اینکه به مقام شهادت برسند به مقام کرامت رسیده‌اند اول کریم شدند بعد شهید.

وی به هدایت‌های امامان و سیره آنها اشاره و تأکید کرد: امام رضا(ع) در تربیت نفوس با استعداد می‌خواهد انسان با کرامت بسازد یعنی انسانی که تمام وجودش جلوه خدا باشد.

تولیت آستان قدس رضوی هر نوع بخششی را کرامت ندانست و گفت: کرامت آن است که اولاً برای خدا باشد و دوم انتظار پاداش از بنده نداشته باشد به همین دلیل خانه فاطمه زهرا(س)‌ که به بزرگی همه عالم است به انسان کرامت می‌آموزد.

رئیسی پیام و دعوت کریمان را حفظ کرامت انسانی دانست و افزود: اگر انسان بخواهد به کرامت برسد فقط از طریق باید و نباید الهی است.

وی تقوای الهی را نتیجه تربیت‌‌ها و سیره رضوی برشمرد و تأکید کرد:‌ امروز نظام اسلامی، رهبری انقلاب و امام خمینی(ره) پرچم کرامت انسان را به دست گرفته‌اند و می‌خواهند انسان نه در این نظام و مملکت بلکه در همه جای عالم از کرامت برخوردار باشد و دعوای ما با استکبار جهانی بر سر کرامت انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه استکبار جهانی 70 سال کرامت انسانی را در فلسطین زیرپا نهاده است، گفت:‌ شیخ عیسی قاسم در بحرین پرچم کرامت انسان را برافراشته است و جریان مقابل مقاومت بحرین می‌خواهد کرامت انسان را مخدوش کند.

رئیسی تکفیری ساخته صهیونیست‌ها و استکبار جهانی را ابزار مخدوش کردن کرامت انسان دانست و افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از کرامت انسان است.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) مبارز و مجاهدی خستگی‌‌ناپذیر در راه هدف بود، تصریح کرد:‌ امام رضا(ع)‌ در حوزه نشر معارف دینی بنیانگذار کرسی بین ادیان بوده‌اند و بسیاری از صاحبان مکاتب و ادیان در محضر ایشان تسلیم و حضرت رضا(ع) با عنوان عالم آل محمد شناخته شدند.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت پیروی از سیره علمی حضرت رضا(ع) افزود: سیره علمی ایشان در متشکل کردن مسلمانان آن است به گونه‌ای بود که عرصه آنچنان بر خلیفه عباسی تنگ شد که چاره‌ای جز به شهادت رساندن ایشان پیدا نکردند.

رئیسی با بیان اینکه امام رضا(ع)‌ با تربیت نفوس مستعده در عرصه جایگاه ولایت و مخالفت با ظلم و ستم کار را به جایی رساند که مأمون پیش از شهادت ایشان بی‌حیثیت و بی‌آبرو شد، گفت: ایشان با مقاومت و مبارزه خستگی‌ناپذیر عرصه را بر دشمنان تنگ کردند و امروز باید در روز مقاومت برای همه کسانی که در جامعه اسلامی مقاومت را پیشه کرده‌اند امام رضا(ع) را اسوه مقاومت معرفی کرد.

وی تأکید کرد: از کریمان آموختیم نمی‌شود حق را نابود کرد که اگر ممکن بود عاشورا با کشته شدن امام حسین(ع)‌ تمام بود اما عاشورا پایان نیست تولید عاشوراییان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با طرح این سؤال که مگر می‌توانند فریاد شیخ زکزاکی را خاموش کنند، تصریح کرد:‌ مگر می‌توانند با شهادت شیخ نمر سخن او را خاموش کنند، مگر می‌توانند با به بند کشیدن مردان و زنان مقاوم در دنیا مقاومت را تعطیل کنند، هرگز.

رئیسی با تأکید براینکه سنت الهی این است که حق و حق‌مداری و ولایتمداری، خداخواهی و دگرخواهی در پرتو خداخواهی با زور و قدرت استکبار از بین رفتنی نیست، گفت:‌ پیام دهه کرامت و پیام ولادت امام رضا (ع) به همه پیام کرامت انسان است و این پیام جز در پرتو تقوای الهی و نهراسیدن از قدرت‌های عالم محقق نمی‌شود.

وی تصریح کرد:‌از حضرت رضا(ع) بخواهیم به ما ظرفیت بدهد تا در فراز و فرود زندگی از میدان مقاومت بیرون نشویم.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) به کمیل مبنی براینکه بهترین قلوب با ظرفیت‌ترین قلوب است، گفت: زیارت، اقامه نماز، انجام واجبات، ترک محرمات، ایستادگی در راه هدف، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی، ظرفیت انسان را زیاد می‌کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی