رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

تصدی‌گری و ورود به کار اجرایی در دولت‌ها اشتباه است

خبرگزاری فارس: تصدی‌گری و ورود به کار اجرایی در دولت‌ها اشتباه است

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصدی‌گری و ورود به کار اجرایی را در دولت‌ها بسیار اشتباه دانست و گفت: زمانی که دولت با بخش خصوصی وارد رقابت می‌شود بخش خصوصی را از نقش‌آفرینی محروم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر شنبه‌شب در نشست فصلی شوراهای اجتماعی دوازده‌گانه محله منطقه 10 شهرداری مشهد که در فرهنگسرای شهر زیبا برگزار شد، بابیان اینکه امروز برای اینکه بتوانیم کشور را بهتر قبل اداره کنیم باید مقدار زیادی از فرهنگ گذشته‌مان عبور کنیم، گفت: سابق بر این‌ کارهای کشور بر اساس ظرفیت‌های دولت و فروش نفت انجام می‌شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز با توجه به شرایطی که کشور دارد باید اقتصادی بدون نفت را تجربه کنیم به‌طوری‌که درآمدهای نفتی حداقل نقش را در اداره جامعه داشته باشد و به سمت استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توانمندسازی بخش خصوصی حرکت کنیم.

وی بیان کرد: کارهای جزئی که به دولت واگذار شود نیاز به یک خدم‌وحشم بسیار دارد این درحالی‌که است که اگر همان کار به بخش خصوصی و مردم واگذار شود خیلی بهتر و باکیفیت‌تر انجام می‌شود.

پژمانفر بابیان اینکه ببین 80 تا 85 درصد لوایح پیش‌بینی‌شده به حقوق و دست مزد تعلق می‌گیرد و تنها 15 درصد هزینه‌ها صرف برنامه‌ها می‌شود، عنوان کرد: این آفت بسیار جدی است که دولت را مبدل به دستگاه و بنگاه خیریه کرده تا افرادی که در این دستگاه‌ها هستند زندگی کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درصورتی‌که با استفاده از ظرفیت مردمی و اعتماد به آن‌ها می‌توان بسیاری از کارها را با هزینه کمتر، خدمات کیفی‌تر و نتایج بسیار عمیق‌تر انجام داد، این راهی است که باید بریم و راهی جز این نداریم.

وی تصدی‌گری و ورود به کار اجرایی را در دولت‌ها بسیار اشتباه دانست و افزود: زمانی که دولت با بخش خصوصی وارد رقابت می‌شود بخش خصوصی را از نقش‌آفرینی محروم می‌کند لذا باید تحریم‌ها علیه کشور را یک فرصت طلایی بدانیم اگرچه یک تهدید برای کشور ما است.

پژمانفر وظیفه حاکمیت را نظارت و حمایت عنوان و اظهار کرد: باید بپذیریم گسترده کردن بدنه دولت راه علاج مشکلات اقتصادی ما نیست بلکه محدود کردن دولت و عمل کردنش به وظایف حمایتی و نظارتی و واگذاری بقیه مسائل کشور به بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت از فرصت کاهش درآمد نفتی استفاده نکرد و فشار جبران بودجه کشوری را بر روی مالیات گذاشته و این‌یکی از اشتباهاتی است که در این مسأله رخ داد.

وی ابراز کرد: در دنیا مالیات به‌عنوان یک مجرا و منبع برای درآمد حساب نمی‌شود کما اینکه جرائم هم همین‌طور است این‌ها ابزار هدایتی رفتار هستند به‌طور مثال اگر بخواهیم افراد جامعه را به کاری وادار کنیم، حمایت می‌شود، معافیت‌های مالیاتی شامل حالش می‌شود و حتی به آن یارانه می‌دهیم و برعکس اگر نخواهیم کاری انجام بشود بر آن مالیات‌های سنگین وضع می‌کنیم.

پژمانفر بابیان اینکه امسال در لایحه بودجه دولت 28 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد از بخش جرائم راهنمایی و رانندگی داشت، عنوان کرد: اگر بخواهیم به جرائم و مالیات‌ها به‌عنوان منبع درآمدی نگاه کنیم اقتصاد کشور فلج می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نتیجه این نوع نگاه سبب ایجاد فضایی نامناسب رقابتی برای مراکز اقتصادی ما می‌شود، گفت: 128 درصد هزینه سربار در صنعت چاپ کشور است که این موضوع مانع رقابت صنعت چاپ ما با سایر کشورها می‌شود.

وی سو مدیریت در کشور باعث کنار رفتن بخش خصوصی از عرصه رقابت دانست و تصریح کرد: اینکه امروز صنعت چاپ با قدمت چندین ساله از کشور ترکیه تأمین می‌شود ضعف ما را می‌رساند که نتوانستیم عمده‌ای چاپ کشور را در داخل کشور انجام بدهیم.

پژمانفر گفت: شورای محلات نه‌تنها در بخش فرهنگی و اجتماعی بلکه در همه بخش‌ها باید ورود پیدا و رشد کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: حتی نظارت‌های میانه را می‌توان به مردم واگذار کرد، بسیاری از این کارها اگر واگذار شود باکیفیت بیشتر انجام‌شده و نتیجه مطلوب‌تری به دست خواهیم آورد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی