رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

با حضور معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندار خراسان رضوی، مسئولان بین‌المللی، منطقه‌ای و کشوری، در مراسم مشهد؛ شهر جهانی صنایع دستی گوهرسنگ‌ها سند این شهر جهانی به سیدصولت مرتضوی، سکاندار شهر مشهد اعطا شد.
به گزارش مشهد امروز، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و دکتر 'غدا هیجاوی' سرپرست شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، سند شهر جهانی گوهرسنگ‌ها را در این مراسم به سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد اعطا کردند.

 

سخنرانی دکتر 'غدا هیجاوی' سرپرست شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه

 

 

دکتر سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیت بالای مشهد باعث معرفی این شهر به عنوان شهر جهانی سنگ شد، گفت: از بین ۱۹ شهر جهانی چهار شهر جهانی در ایران داریم که شامل اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی، تبریز شهر جهانی فرش، لارجین شهر جهانی سفال و مشهد شهر جهانی گوهر سنگ‌ها است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: خدا را شاکریم که توانستیم شهر مشهد را به تصویب یک مرجع بین‌المللی به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ‌ها برسانیم و مشهد را در کنار آوازه بلند امام رضا(ع) از جهات و ظرفیت‌های دیگر در جهان مطرح کنیم.
وی با اشاره به اینکه انتخاب شهر مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها نشان می‌دهد که ایران با وجود رقبای جهانی می‌تواند در حوزه ایده‌پردازی عرض اندام کند، گفت: ظرفیت مشهد در تولید و طراحی همواره عامل مهمی بوده است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی

 

استاندار خراسان رضوی با اشاره به حوزه گسترده شهرداری مشهد از این مجموعه تقدیر و تشکر کرد و خواستار اهتمام بیشتر مسئولان شهر به موضوع شهر جهانی سنگ‌های قیمتی شد.
علیرضا رشیدیان در مراسم شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها که در هتل همای مشهد برگزار شد، با اشاره به گردش مالی ۷۰۰ میلیارد دلاری سنگ‌های قیمتی در دنیا، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های مشهد مقدس در این حوزه باید بتوانیم نقش موثرتری ایفا کنیم.
وی با بیان اینکه سنگ‌های قیمتی در فرهنگ و تاریخ مشهد مقدس ریشه دارد، تصریح کرد: امیدواریم این جلسه در اعتلا و پیشرفت مشهد در آستانه رویداد مشهد 2017 تاثیرگذار باشد‌.

 

استفاده از ظرفیت شهر مشهد برای توسعه بازار گوهرسنگ‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت شهر مشهد برای توسعه بازار گوهرسنگ‌ها تاکید کرد.
حسین زارع صفت در مراسم شهر جهانی صنایع‌دستی گوهرسنگ‌ها گفت: بیش از 90 درصد از واحدهای صنعتی‌ تراش جواهرات و گوهرسنگ‌ها در این حوزه موردتوجه بوده است.
وی با تأکید بر تأسیس خانه‌های صنایع‌دستی با محوریت گوهرسنگ‌ها، از صادرات هزار و 200 میلیارد ریالی سالیانه سنگ از خراسان رضوی خبر داد.
وی وجود معادن فیروزه را به‌عنوان قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین معادن فیروزه دنیا عنوان کرد و افزود: بیش از 15 نوع از انواع گوهرسنگ‌ها این معدن را یکی از غنی‌ترین معادن دنیا کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه به گواهی مستندات تاریخی این خطه از قدیم‌الایام یکی از سرزمین‌های تولید و ساخت زیورآلات و استخراج سنگ‌های قیمتی و گوهرسنگ‌ها بوده است، تصریح کرد: بسیاری از مورخان توس را خاستگاه علم گوهرشناسی در فلات ایران می‌دانند.
زارع صفت ادامه داد: واقع‌شدن توس و نیشابور در مسیر جاده ابریشم به فعالیت‌های تجاری در زمینه سنگ‌های قیمتی رونق هنگفتی بخشید و امروزه با حضور 20 میلیون زائر و گردشگر، حوزه سنگ‌تراشی و ساخت زیورآلات با موضوعات مذهبی افزوده ‌شده و مشهد را به مهم‌ترین کانون ساخت و تولید این هنر بدل ساخته است.
وی با بیان اینکه امروزه مهم‌ترین آزمایشگاه‌های سنگ‌شناسی، مراکز آموزشی تخصصی گوهرسنگ‌ها و تنها خوشه صنعتی جواهرات کشور در مشهد است، خاطرنشان کرد: از همین راه اشتغال 16 هزار و 100 استادکار، کارآموز و کارگر فنی در صنایع‌دستی ایجاد شده است.

زارع صفت هم‌جواری با کشورهای ترکمنستان و افغانستان را در افزایش توسعه مراودات و معاملات متقابل مؤثر دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی بر رونق این رشته خواهد افزود.
وی با بیان اینکه خانه‌های صنایع‌دستی با محوریت سنگ‌های قیمتی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: با گسترش تبلیغات، توسعه آموزش‌های فنی و استفاده از تجهیزات و شیوه‌های کارآمدتر از راه‌های بهره‌مندی بیشتر است.

 

رقص محلی خراسانی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی