رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

رضا شیران خراسانی reza Shiran Khorasani

دکتر رضا شیران خراسانی Reza Shiran Khorasani

ترویج روحیه انقلابی وظیفه حوزه‌هاست

دوشنبه, ۱۸ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲ ق.ظ

ترویج روحیه انقلابی وظیفه حوزه‌هاست

خبرگزاری فارس: ترویج روحیه انقلابی وظیفه حوزه‌هاست

یکی از مراجع عظام تقلید وظیفه حوزه‌ها را ترویج روحیه انقلابی و حفظ این روحیه در همه برنامه‌های حوزه دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در ششمین همایش بسیج اساتید و نخبگان حوزه‌های علمیه قم و خراسان که ظهر امروز در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار شد، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) برای پاسداری از اسلام دو جبهه جهادگران با قدرت بازو و نیروی رزمی و جبهه علماء با قدرت بیان و قلم، ارشاد و هدایت تشکیل دادند.

وی با اشاره به روایات نقل شده از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه در روز قیامت خداوند همه را در یک نقطه جمع می‌کند و یک موازنه و سنجش به‌وجود می‌آید،‌ افزود: خدمات علماء در این میان برای نگهداری اسلام بر جهاد رزمی و قدرت بازو برتری دارد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر نقش مهم استاد در حوزه علمیه گفت: برای شناخت علما باید به اساتید آنان نگاه کرد زیرا آن‌ها نقش مؤثری در تربیت طلاب دارند فلذا باید در درجه نخست اساتید خود را مجهز کنیم تا تربیت و تعلیم بر اساس اخلاق و عمل صورت بگیرد.

آیت‌الله نوری‌همدانی نخستین وظیفه علما و اساتید را کسب تخصص در فقه دانست و تصریح کرد: اساتید برای اینکه بتوانند گامی برای تعلیم بردارند، باید فقیه باشند.

وی به‌ویژه بودن فقه اسلام به علت استحکام و استناد آن در دنیا اشاره کرد و گفت: اگر در فقه متخصص نباشیم نمی‌توانیم در جامعه اثرگذار باشیم؛ امام خمینی (ره) مجاهد، فقیه، فیلسوف و عارف بودند کسی با گوش دادن نوار، فقیه نمی‌شود بلکه باید در حضور استاد زانو زد؛ زیرا اخلاق استاد در تعلیم و تربیت تأثیرگذار است.

استاد حوزه علمیه اخلاص در حد کامل را پس از فقاهت ضروری دانست و تأکید کرد: اگر معنویت، اخلاص و توجه به خدا در کاری نباشد تأثیر و تحولی ایجاد نخواهد شد.

آیت‌الله نوری‌همدانی تربیت شاگردان اهل‌قلم و نویسنده و اهل بیان را بر اساتید حوزه فرض دانست و تصریح کرد: باید در منبر تبلیغ خطیب بود چراکه معنویت، اخلاق و ارشاد اساتید حوزه سلاح مقابله با دشمن است و شناخت زمان و جهان، تأثیر انقلاب در دنیا و دشمنی‌ها برای جلوگیری از پیشرفت اهداف انقلاب بسیار بااهمیت است.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)‌ مبنی بر اهمیت زمان‌شناسی در بروز خطا و اشتباه، تأکید کرد: انقلاب هدیه الهی است و باید برای حفظ آن اتحاد و وحدت داشته باشیم و مطالعه زمینه شکل‌گیری این تحول گام اول در این راه است.

این مرجع تقلید شناختن و شناساندن زمینه انقلاب را ضروری دانست و گفت: مردم امروز از بسیاری از آثار استبداد و استکبار پیش از انقلاب اطلاع ندارند؛ رژیم پهلوی پیش از انقلاب، اسلام را تضعیف کرده و به حاشیه رانده بود اما امام خمینی (ره) اسلام محمدی را در همه ابعاد به جامعه شناساند؛ فلذا توجه به وصیت‌نامه حضرت امام (ره) و صحیفه نور ضروری است.

آیت‌الله نوری‌همدانی توجه به ارکان انقلاب را گام بعدی این تحول دانست و افزود:‌ شناساندن همه ابعاد دین اسلام رکن این گام است و مردم دومین رکن این گام و انقلاب هستند و امام (ره) مردم را به صحنه اجتماع آورد.

این مرجع تقلید شیعیان به نقش مردم در برقراری دین و سنت در جامعه اشاره و تصریح کرد: باید مردم را بیدار و هوشیار و به آنان خدمت کرد.

آیت‌الله نوری‌همدانی سومین رکن انقلاب را ولایت فقیه دانست و با اشاره به نیاز مردم به رهبر مدبر و مدیر الهی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بر حفظ انقلاب توسط حوزه تأکید دارند و ما سعی کردیم جلساتی منظم با این هدف برگزار کنیم؛ نگهداری انقلاب و شناخت دشمن و آماده نگه‌داشتن مردم وظیفه ماست و باید به انقلاب اسلامی با دید زمینه ظهور امام عصر (عج) نگاه کنیم و تمام حوزه‌ها باید انقلابی باشند.

وی به صف‌آرایی دشمن در سوریه، یمن، بحرین و جنگ شدید میان حق و باطل اشاره و تأکید کرد: نباید نسبت به این موضوع ساکت و بی‌تفاوت باشیم؛ دروس، خطابه‌ها، مرثیه‌ها، تبلیغات و سایر برنامه‌های حوزه باید از انقلاب دم بزنند و این روحیه در سراسر کشور جاری شود و برای نگهداری و پایداری انقلاب تا زمان ظهور امام عصر (عج) حفظ شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی